Flera biltillverkare har anklagats för att använda olika metoder för att fuska med utsläppen efter Volkswagens dieselskandal.
Nu har tyska myndigheten KBA inlett en utredning av BMW som misstänks ha använt särskild mjukvara för att sänka utsläppen av kväveoxider i suven X3 med 2,0-liters dieselmotor byggda mellan 2010 och 2014.
En faktor som bilen enligt uppgift ska använda för att avgöra om utsläppsreningen ska aktiveras är att luftkonditioneringen stängs av. Det är vanligt förekommande i utsläppstester.
BMW vill inte kommentera uppgifterna så länge utredningen pågår. Interna dokument som tidningen Bild kommit över visar att BMW försöker klassa skillnaderna i utsläpp som ett produktionsfel.
Det var tyska miljö- och klimatorganisationen DUH som upptäckte skillnaderna i utsläpp i somras. Då hävdade BMW att liknande anklagelser motbevisats tidigare och att DUH ”medvetet provocerade fram extrama mätningar i orealistiska körsituationer”.
Även Mercedes och flera andra märken har alltså misstänkts använda särskild mjukvara för att sänka utsläppen under vissa förhållanden. Men tillverkarna har argumenterat att de använder ett lagligt så kallat ”temperaturfönster” för att spara på motorns komponenter.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.