Så här års brukar biltillverkarna tävla med varandra på mässgolvet i Las Vegas där den årliga pryl- och teknikmässan CES hålls. Men inte i år. På grund av coronapandemin hålls mässan däremot digitalt.
BMW har smygvisat hur nästa generation av infotainmentsystemet iDrive kommer se ut, och det görs i nya elbilen iX som blir först ut med det nya systemet.
Faktum är att iDrive-systemet fyller 20 år i år – den allra första generationen lanserades i 7-serien i september 2001. Systemet möttes av hård kritik, delvis på grund av att det på vissa sätt var före sin tid, men till stor del på grund av den långsamma processorn och de krångliga menyerna.
Pekskärmen är böjd och större än någonsin
Premiär senare i år
Grundtekniken med ett fysiskt kontrollvred kopierades dock av många biltillverkare och det tänker BMW behålla, även om systemet nu också kan styras med pekskärm, röststyrning eller så kallad geststyrning där föraren viftar med handen i luften.
Målet med det nya iDrive-systemet är att ”minska skillnaden mellan analogt och digitalt”. Pekskärmen är böjd och större än någonsin.
Några av nyheterna är att systemet kan ta emot varningar om väglaget och trafiksituationen från andra bilar och visa hur många parkeringsplatser som är lediga när föraren kommer fram.
Processorn i BMW iX kan hantera 20 gånger mer data än i tidigare modeller (men det avslöjas inte exakt vilka modeller som jämförelsen gäller). Systemet blir förberett för 5G-uppkoppling.
BMW ska visa upp det nya iDrive-systemet i sin helhet senare i år.
Läs också: Test av infotainmentsystem: Tyska premiummärken bäst
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.