I princip alla nya bilar säljs med någon form av infotainmentsystem för att styra funktioner som exempelvis radio, klimatanläggning och navigation.
Men det finns en mängd olika upplägg för hur infotainmentsystemen ska fungera, och alla är definitivt inte lika smidiga att använda. Det har bland annat Vi Bilägares test av fem olika infotainmentsystem visat.
Läs också: Test av 5 uppkopplade bilar: Bästa infotainmentsystemet vinner!
Nu har även tyska bilistorganisationen ADAC jämfört de uppkopplade infotainmentsystemen i elva kompaktbilar. Testet, som du kan läsa om här, visar stora skillnader mellan olika märken.
Höga krav
Dagens bilköpare har höga krav på teknikfinesserna. Smart röststyrning och navigationssystem som tar hänsyn till bilköer är bara två funktioner som finns i mobilen men som många nu även vill ha i bilens infotainmentsystem för att minska risken för olyckor genom att pilla på mobilen under körning.
Krångliga menysystem och korkade röststyrningsassistenter riskerar dock att bidra till mer distraherade förare, enligt ADAC:s test. Det var även en slutsats i det här testet som gjordes tidigare i år, och som visade att vissa infotainmentsystem gör föraren lika distraherad som om han eller hon körde påverkad av alkohol eller droger.
Läs också: Så farliga är infotainmentsystemen – Apple och Google sämst
Tyska premiummärken bäst
ADAC:s testpersoner har tittat närmare på gränssnittet i infotainmentsystemet, navigationssystemet, de uppkopplade funktionerna och hur enkelt systemet är att använda. Bäst i test blev BMW 1-serie, Mercedes A-klass och Audi Q3 Sportback.
BMW:s iDrive-system hyllades för att vara enkelt att använda, ha en högupplöst skärm och en mobilapp som är smidig. Men så är bilen också dyr att köpa, och alla uppkopplade finesser är heller inte billiga att köpa till.
Mercedes navigationssystem fick pluspoäng för att den använder så kallad AR-teknik (”förstärkt verklighet”) för att visa föraren vart han eller hon ska köra med pilar direkt i vägbanan.
Mazda, Toyota och Opel hamnade sist i testet med låga betyg. Mazda fick bland annat kritik för att inte erbjuda någon pekskärm.
Läs också: BMW och Mercedes har bästa mediasystemen – Volvo halkar efter
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Själv skulle jag ge pluspoäng till Mazda för att inte ha en infotainmentskärm. Föredrar alla gånger ett vred för att tex ändra temp i kupen. Ser heller inga fördelar med att koppla upp bilen mot något. Lägg hellre pengarna på bättre komponenter och bättre rostskydd!
Tysk test ... självklart tyskar i toppen!
Sneglar på en Mazda pga en genomtänkt instrumentpanel, och en joystick .. hur hanterar man en pekskärm på en skakig väg, omöjligt!
Det skall ligga lite sunt förnuft över helheten.
Det gör det inte på senaste vw och inte heller på mazda.
Knappar och vred för värme är bra och får vara kvar.
Att man i dag pratar med systemet vem man skall ringa eller navigera till är väl självklart.
Men att börja babbla med bilen om värmen är patetiskt knäppt.
Ändra värmen en halv grad gör man i sömnen med en utsträckt hand på vredet på mindre än en halv sekund.
Men många andra märken hade höga betyg.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.