Så kallade solid state-batterier har länge ansetts vara en helig graal för elbilar. Den nya batteritypen har i teorin egenskaper som ger betydligt längre räckvidd, samtidigt som de väger mindre och inte är brandfarliga.
Flera biltillverkare har investerat i batteritekniken, som fortfarande befinner sig på forskningsstadiet. En av dem är BMW, som redan 2017 gick in med pengar i det kanadensiska företaget Solid Power – ett av flera företag som försöker utveckla kommersiellt gångbara varianter av batterierna.
Nu går företagens samarbete in i ett nytt skede, skriver Solid Power i ett pressmeddelande. För det första ska BMW snart få de första prototypbatterierna levererade, och börja testa dem i bilar.
Men utöver det ska de dessutom få tillgång till den kunskap som krävs för att kunna tillverka batterierna på egen hand, i sin egen anläggning i Tyskland. Solid Power behåller äganderätten för tekniken, men licenserar alltså ut den till BMW.
I gengäld ska BMW betala drygt 200 miljoner kronor till Solid Power fram till juni 2024, förutsatt att vissa krav uppfylls.
– Vi kunde inte vara mer exalterade över att utöka vår relation med BMW, ett företag som har visat ett starkt engagemang för Solid Powers teknologi under de senaste sju åren, säger Dr. Derek Johnson, operativ chef för Solid Power i en kommentar.
– BMW är fortsatt engagerat i jakten på solid state batterier, en teknik som vi tror har betydande potential för framtiden, säger Frank Weber, styrelseledamot för BMW:s utvecklingsavdelning.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.