Det talas om kris inom fordonsindustrin, försäljningen dalar och fabriker går på halvfart, om ens det. Men för BMW, Audi och Mercedes är situationen en annan.
BMW sålde inte mindre än 1,11 miljoner bilar runt om i världen under årets första nio månader, en ökning med 8,6 procent. 1- och 3-serien går särskild bra och det bayerska märket rusar framåt som en raket på den kinesiska marknaden.
Audi är BMW hack i häl och under samma period noterade märket en försäljningsökning på 12,8 procent, totalt 1,10 miljoner sålda bilar.
Mercedes har i sin tur hamnat lite på efterkälken. Hittills i år har märket sålt 965 000 bilar, en ökning med två procent, betydligt lägre jämfört med BMW och Audi. Det var 2005 som BMW för första gången sålde fler bilar än Mercedes. Sedan dess har Mercedes ökat med 19 procent, BMW med 31 och Audi med hela 70 procent.
Diskutera: Varför ökar BMW och Audi mer än Mercedes?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
BMW och Audi gör roligare bilar än Mercedes, sen att Merca har gubbstämpeln på sig gör inte saken bättre.
strudla, du har onekligen en poäng där. Mercedes vill/försöker trycka mer på ungdomlighet och sportighet, men likt förbaskat ser man i varenda annons fina, prydliga människor ofta i kostym och med en "akademisk" hand på ratten, ovanför vilken ett fint armbandsur med svart läderrem skymtar. Det räcker inte med att bygga mindre bilar och tro att det skall innebära "sportighet". Så visst, "gubbstämpeln" lär bli svår att bli av med. Sedan är det så att Mercedes tyngdpunkt alltid har legat på elegans och komfort, medan modet sedan flera år tillbaka har sagt fräckt och sportigt. Försäljningssiffrorna för Mercedes är ändå till ledningens belåtenhet enligt Dieter Zetsche, men det klart - att komma efter Audi och BMW är givetvis ingenting som Zetsche tänker låta fortgå utan åtgärd. Själv föredrar jag just elegansen och komforten och väljer hellre Mercedes än Audi eller BMW. Däremot kan jag mycket väl tänka mig en Volkswagen Passat.
Jag har alltid trott att ett av Mercedes kärnvärden var komfort och både E-klassen och C-klassen har ju riktigt bekväma chassin. Därför är jag mycket förvånad att man gjort ny A-klassen så hård i chassit. Varför satsar man inte på att göra A-klassen den komfortablaste bilen i golfklassen istället? Man lär ju ändå ha svårt att slå 1-serien på fingrarna när det gäller köregenskaper i och med att A-klassen är framhjulsdriven, så varför ens försöka. Hade A-klassen varit en E-klass i miniatyr så hade jag varit mycket tilltalad av den. Nu känns den mer som en Golf eller Focus med fint märke i fronten och för hårt chassi.
BMW alla dagar i veckan.
En körglad Mercedes! Äntligen!!! A-serien vinner över BMW, Audi och tom Peugeot i körglädje och bra chassis.
Tyvärr har Mercedes svårt att bli av med gubbstämpeln, Mercedes har nog för det mesta setts som en mera elegant glidarbil för de lite äldre med stor plånbok. Bmw och Audi har nog alltid kört mer med den lite sportiga stilen som tilltalar fler inklusive mig som ägt både Mercedes Audi och Bmw i mina dar.
Jag tyckte mer om Bmw då de har mer körkänsla men om vi pratar "premiumkänsla" så tycker jag att Mercedes står mer för den.
Nu var det ett tag sedan jag hade Bmw och Mercedes så hur dessa bilar utvecklats vet jag inte men visst ser Mercedes alltmer sportigare ut.
Christer! när det gäller Uno så går ränderna aldrig ur. Han kommer aldrig att vara något annat än en idiot.
Återkommande icke-nyhet. Vad är marginalen per bil? Firmans vinst totalt? Där ligger affären, gissar att merca ligger bra till.
Sälja mer är inget mått på något gott.
Och när Mercedes försöker nå en yngre målgrupp gör man det inte enkelt för sig http://alturl.com/uvrik
Håller med simon , men att jag inte köper en Mercedes idag är mest för deras katastrofalt dåliga rostskydd.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.