Prestandamodellen med sexcylindrig dubbelturbo klarar inte de nya tuffa utsläppsreglerna.
Europaförsäljningen av BMW M3 upphör i sommar då prestandamodellen inte klarar utsläppskraven i den nya körcykeln WLTP. Dock kommer coupémodellen M4 att anpassas till WLTP-gränserna som blir tvingande 1:a september. Även produktionen av M550i stoppas i väntan på att V8-bensinaren anpassas med partikelfilter. Nästa M3 dröjer till 2020.
WLTP står för Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure. Labbtester kompletteras av ett moment där bilen körs i verklig trafik. Det kallas RDE och är en förkortning av ”real driving emissions”.
DIskutera: Vad tycker du om BMW M3?
WLTP står för Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure. Labbtester kompletteras av ett moment där bilen körs i verklig trafik. Det kallas RDE och är en förkortning av ”real driving emissions”.
DIskutera: Vad tycker du om BMW M3?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det måste väl ändå gå lika bra att anpassa motorn i bilar med massor av dörrar som det gör i de med lite mer lagom antal ingångar.
Ska man gissa att de säljer färre multidörrbilar än tvådörrars?
En fantastisk bil, väldigt tråkigt att läsa detta.
WLTP/RDE + Sossarnas/MP 3-åriga CO2-chockskatter kommer göra många bilar osäljbara!
Systembolaget
Håller med, en otrolig bil.
Som alla BMW (förutom 2-serien) en helt magisk bil.
Tror knappast BMW lägger sig platta pga av nya regler och krav. BMW pausar för att utveckla snåla prestandamotorer som klarar kraven.
Bra utveckling.
Tråkig utveckling
Knappast bra utveckling
Spelar ingen roll hur bra bilen är, denna modell med den typen av motor är inte en bil för framtiden.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.