Vätgasbilarnas framtid har varit hett debatterad de senaste åren. Flera japanska märken som Toyota och Honda tror på tekniken, medan europeiska märken till stor del satsar på batterieldrift i stället.
Men BMW går mot strömmen. För flera år sedan presenterades en ny version av suven BMW X5 med vätgasdrift, och nu rullar den ut på vägarna efter fyra års utveckling.
Modellen heter BMW iX5 Hydrogen och ska testas i ett pilotprojekt med högst 100 bilar. Än så länge är det oklart om modellen också ska säljas till kunder, och i så fall till vilket pris.
BMW har sedan tidigare ett samarbete med Toyota kring sportbilssyskonen Z4 och Supra, och i iX5 Hydrogen har även de individuella bränslecellerna hämtats från Toyota. Men bränslecellsstacken och övriga komponenter har utvecklats av BMW som även sköter tillverkningen.
Systemeffekten ligger på strax över 400 hk och av utrymmesskäl är bilen bakhjulsdriven. Den energi som blir över från bränslecellen skickas in i ett särskilt utvecklat litiumjonbatteri. Total räckvidd är 50,4 mil enligt WLTP-körcykeln.
Nätverket med vätgasmackar är relativt dåligt utbyggt i Europa och tekniken är dessutom betydligt mindre effektiv än vanliga batterielbilar. Men BMW tror ändå på tekniken.
– Vätgas är en mångsidig energikälla som spelar en nyckelroll i energiomställningen och därför även när det gäller klimatutmaningarna, säger BMW-chefen Oliver Zipse.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.