BMW överväger att massproducera vätgasbilar baserade på märkets kommande elbilsplattform ”Neue klasse”. Det sa vd:n Oliver Zipse i ett samtal med investerare på onsdagen.
– Enligt oss är vätgas den saknade pusselbiten som kan komplettera elektromobiliteten på platser där batterielektriska drivlinor inte får fäste, sa han.
BMW har redan nu en vätgasdriven version av suven X5 på gång, kallad iX5 Hydrogen. Den ska produceras i begränsad upplaga med start i slutet av året.
”Neue klasse” är BMW:s benämning på en plattform utvecklad från grunden för batteridrift. Flera av märkets nuvarande elbilar, till exempel i4 och i7, är i grunden ombyggda förbränningsmotorbilar vilket bland annat innebär mindre effektiv paketering.
De första bilarna med den nya plattformen ska lanseras 2025 och inkluderar bland annat en sedan i samma storlek som 3-serien, samt en suvmodell.
Vätgasdrift är en vattendelare inom bilbranschen. BMW, Toyota och en handfull andra företag har kvar sin tro på tekniken, medan andra sågar den på grund av höga kostnader och brist på infrastruktur. Bränsleceller har också låg energieffektivitet jämfört med batterier.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (11)
- 4 augusti 2022 Lite länge artikel om Neue…
- 4 augusti 2022 Det är bättre att köra på…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.