BMW har lanserat flera batterielbilar de senaste åren, men märket experimenterar också med vätgasteknik i den stora suven X5.
Nu uppger försäljningschefen Pieter Nota att BMW planerar att serietillverka X5-modellen med vätgasdrift under 2025. Projektet är ett samarbete med Toyota som investerat miljardbelopp i utveckling av vätgasdrivna bilar.
– Vi ser att bränslecellstekniken är särskilt relevant i större suvar och vi har flera olika projekt som vi arbetar med tillsammans med Toyota, säger han i en intervju med Nikkei.
”bränslecellstekniken är särskilt relevant i större suvar”
BMW har tidigare gjort klart att märket ska fortsätta sälja konventionella förbränningsmotorer i många år, och till och med planerar att lansera helt nyutvecklade förbränningsmotorer. Men vid sidan av det ska elbilsutbudet skalas upp, både i form av batterielbilar och vätgasbilar.
De största fördelarna är enligt BMW att tankningen går snabbare, att räckvidden blir relativt lång utan ett tungt batteripaket och att bilköparna kan minska utsläppen även i länder med dålig laddinfrastruktur. Å andra sidan är nätverket med vätgasmackar dåligt utbyggt på flera håll och vätgastekniken är betydligt mindre energieffektiv än att ladda en batterielbil.
Vill sprida riskerna
Att BMW både tror på batterielbilar, vätgasdrift och förbränningsmotorer är inget konstigt enligt Pieter Nota – trots att till exempel konkurrenten Mercedes tvingats dra ned på utvecklingen av vätgasbilar.
– Vi tycker det är viktigt med olika teknologier eftersom vi inte vill lägga alla investeringar på ett enda område, säger han.
I nuläget har BMW som mål att hälften av alla bilar koncernen säljer ska vara eldrivna 2030. Men elbilsförsäljningen går bättre än väntat.
– Om den nuvarande takten håller i sig kan vi nå den siffran två år tidigare.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 21 september 2022 Vätgas är idiotiskt för alla…
- 21 september 2022 Förbud tror jag inte på hx30…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.