Nästa artikel
BMW i Vision Dee hintar om märkets kommande elbilar
Nyheter

BMW i Vision Dee hintar om märkets kommande elbilar

Publicerad 5 januari 2023 (uppdaterad 5 januari 2023)
Trots den retroinspirerade, minimalistiska designen är de nya konceptbilarna packade med teknik. En av dem kan skifta färg automatiskt.

Under en presskonferens på CES-mässan på onsdagskvällen presenterade BMW konceptet Vision Dee – två i princip likadana konceptbilar fulla av ny teknik. 

Vision Dee är en sedan snarare än en suv, som förra årets CES-koncept, eftersom sedanen fortfarande är "kärnan i BMW:s varumärke”, sa vd:n Oliver Zipse under föredraget. Designen är, till skillnad från andra nya BMW-modeller den senaste tiden, minimalistisk och avskalad. Den bär också tydliga drag av 70- och 80-talens 3-serier.

Även invändigt är det minimalistiskt – i stället för stora skärmar har BMW i här gömt tekniken.

Dee står för Digital Emotional Experience (digital känslomässig upplevelse). Den ena versionen av bilen har, bokstavligen, färgskiftande karosseripaneler.

BMW visade upp en "färgskiftande" konceptbil på CES redan förra året, men den kunde bara byta mellan olika nyanser av grått. I år byter i Vision Dee genom en hel palett av färger där olika delar av karossen visar olika färger samtidigt. Till och med hjulen ändrar färg.

Den andra bilen byggdes för att visa upp nya idéer för ”användargränssnittet”, alltså hur förare och passagerare interagerar med fordonet. I det här fallet finns gränssnittet även utanpå bilen – området runt strålkastarna och "grillen" - som på denna bil egentligen är en displaypanel - kan uppvisa olika former och nyanser och skapa något som liknar ansiktsuttryck. Enligt BMW kan bilen visa olika stämningar eller reaktioner, t.ex. godkännande, glädje eller förvåning.
 

Bilen har förstås också en head-up display, men i konceptet i Vision Dee sträcker sig displayen över hela vindrutan, och ersätter helt och hållet bildskärmarna på indstrumentbrädan. Den breda head up-displayen är något som BMW säger att man planerar att införa i verkliga produktionsbilar från och med 2025.

Precis som med andra head-up-displayer skulle de projicerade bilderna, som kan innehålla navigeringsanvisningar eller mer komplicerade bilder, normalt sett vara mestadels genomskinliga.

I konceptbilen kan bilderna projiceras, men även på sidofönstren. Föraren kan till exempel välja en digital avatar som kan projiceras på sidofönstret som en del av en hälsningsdisplay när föraren går mot bilen.

Vilken typ av innehåll, från grundläggande körinformation till tecknade figurer, som visas på vindrutan och fönsterskärmarna styrs med hjälp av ett reglage på instrumentbrädan, som i sig självt bara är en projektion. I stället för att ha en fysisk kontroll eller en permanent pekskärm projiceras "Mixed Reality Slider", som BMW kallar den, på instrumentbrädan medan sensorer på ytan känner av ett finger som glider över kontrollen.

Med hjälp av kontrollen kan användaren välja mellan fem olika nivåer av digitalt innehåll i fönsterskyltarna. Nivåerna sträcker sig från den mest grundläggande körinformationen till Argumented Reality-teknik om vad som finns utanför - hela vägen till helt virtuella världar som döljer allt som finns utanför. Det här läget kan alltså endast användas när bilen är helt självkörande, eller när den står stilla.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (8)

  • 6 januari 2023 https://www.motor-talk.de…
  • 6 januari 2023 BMW chefer har tänkt på att…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.