Många bilägare vill tanka så kallad HVO-diesel i sina bilar, vilket kan minska koldioxidutsläppet ordentligt jämfört med vanlig, fossil diesel.
Nackdelen är att bilen måste vara godkänd för HVO100 för att garantin och försäkringen ska gälla om det uppstår problem.
De senaste åren har flera stora biltillverkare gått ut med att HVO godkänns som bränsle med bibehållen garanti och försäkring, bland andra Volvo, Ford, Renault och Mercedes. Men det gäller oftast bara nya dieselbilar.
Nu bekräftar BMW och Mini att samtliga dieselbilar som är tillverkade från mars 2020 blir godkända för HVO100. Det gäller alltså inte bilar som är tillverkade innan dess.
HVO100 är förnybar diesel som kemiskt sett är en kopia av vanlig diesel men som kan sänka koldioxidutsläppet rejält. Den som vill göra ett mer medvetet val vid bränslepumpen ska dock kontrollera att HVO-dieseln inte innehåller palmolja vilket är relativt vanligt.
HVO-diesel omfattas av en skattebefrielse som går ut vid nyår. Sverige har ansökt hos EU om förlängning, men det är oklart om det går igenom. I så fall kommer HVO-diesel bli betydligt dyrare att tanka för bilisterna.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Etanolen försvinner från mackarna och ersätts med HVO-diesel !
Det är runt 100 år sedan syntetisk diesel började framställas (Fischer-Tropsch), så det mycket märkligt att utvecklingen inte kommit längre.
Troligen endast för att BMW vill friskriva sig. Troligen inga problem att tanka hvo100 i valfri dieselbil. Eller är det?
Etanolen kommer inte försvinna, regeringen storsatsar på den precis som bl.a Frankrike.
Haha. Vilket jädrans skämt. Varför just det datumet?
Ska jag tro på att BMW uppdaterade ALLA sina motorer i BMW och MINI på exakt samma datum med en hårdvara som tål HVO?
Och om det är en mjukvarufråga (BMW skulle ändå inte uppdaterat alla motorer på samma datum..) så går den definitivt att bakporta till _åtminstone_ hela nuvarande motorgenerationen.
Gör om, gör rätt. Pinsamt skit.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.