BMW 3,0 CSL är med sin måhända inte särskilt miljöpolitiskt korrekt med sin raka sexcylindriga bensinmotor och ett effektuttag på 560 hästkrafter och 550 Nm. Men för BMW-fantaster är det en omgående samlarbil som symboliserar en direkt hyllning till 1973 års legendariska 3,0 CSL.
Modellnamnet presenterades redan 1972, men det var 1973 som BMW vann European Touring Car Championship med samma modell, något som modellen för övrigt upprepade vid fem ytterligare tillfällen under de år som följde. Förare som Hans-Joachim Stuck, Toine Hezemans och Niki Lauda hjälpte på den tiden till att skriva in 3,0 CSL i historieböckerna.
CSL står för coupé, sport och leichbau, eller lättvikt på svenska. Den som är snabb på huvudräkning inser att nyproduktionen anno 2023 förstås markerar en 50-årig hyllning i ursprungsmodellens ära, efter dess framgång på racerbanorna säsong 1973.
Med det sagt kommer det heller inte som en överraskning att jubileumsbilen bara ska tillverkas i en begränsad serie. Logiskt nog, med jubileumsårtalet i åtanke, är produktionen limiterad till just 50 exemplar.
Alla bilar utrustas med manuell växellåda och bakhjulsdrift. Kraften fördelas genom en M-differential som samarbetar med bilens elektroniska stabilitetskontroll för att hela tiden försäkra ett så maximalt grepp som möjligt.
Goda prestanda är dock ingenting utan möjlighet att också få stopp på färden. Det senare ser rejäla keramiska skivor med sexkolvsok fram till. Nya 3,0 CSL erbjuder till och med föraren att välja mellan två särskilda bromslägen, som båda finns att tillgå i bilens inställningsmeny.
Förarna får dock vara beredda på en bullrig färd, efterom BMW sparat in på ljuddämpande material för att sänka vikten. Bilen väger in på 1 270 kg eftersom dörrarna tillverkas i aluminium. Tak, övriga sidopaneler och baklucka tillverkas i extra tunn plåt och invändigt råder en hel del kolfiber.
30 särskilt kvalificerade tekniker som arbetat med att ta fram bilen ska även ansvara för tillverkningen. Produktionstakten blir tio bilar per dag.
Tillverkningen sker vid tillverkarens anläggning i Dingolfing, beläget i Bayern. Samma fabrik ansvarar också för tillverkningen av flera M-modeller, 7-serien samt karosskomponenter för Rolls-Royce.
Att det inte blir en bil för alla står klart. Inte bara genom det låga produktionstalet, utan också i flera tekniska lösningar. Som att de smidda fälgarna (20 tum fram, 21 tum bak) får centrumbult och att Michelin har utvecklat särskilt anpassade däck för just nyproduktionen av 3,0 CSL.
Designen fångar upp en av de mest utmärkande designdragen från 1973 års 3,0 CSL, nämligen vingen. Originalbilen gick under smeknamnet ”Batmobile” just på grund av, eller kanske mer korrekt tack vare, den karaktärisera bakvingen.
Detta är något som dess moderna nytolkning givetvis också adresserar, tillsammans med långsmala bakljus med laserteknik.
Prislappen är inte officiell, men det är fordonsskatten. Det höga koldioxidutsläppet innebär att bilägaren får betala 22 078 kr/år under de första tre åren – alltså totalt 66 234 kr – bara i fordonsskatt.
Kommentarer till artikeln (3)
- 29 november 2022 Vad är det som gör att en…
- 28 november 2022 Med ett pris på drygt 8mkr…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.