Under en presskonferens på måndagen meddelade regeringen att de kommer att skjuta till mer pengar till utbetalning av klimatbonus i år och nästa år.
I samband med det föreslår regeringen också ett flertal ändringar i det så kallade bonus-malussystemet. Malusskatten för bilar med höga utsläpp blir dyrare och utsläppsgränsen för bonus skärps. Bonusen för gasbilar lämnas däremot oförändrad.
Här är ändringarna regeringen vill genomföra i reglerna för klimatbonus. Det maximala bonusbeloppet ska sänkas med 20 000 kronor år 2023, och utsläppsgränsen för bonus ska halveras jämfört med i dag.
2021 | 2022 | 2023 | |
Maximal bonus (kr) | 70 000 | 70 000 | 50 000 |
Lägsta bonus (kr) | 10 000 | 5 000 | 5 000 |
Gräns för att erhålla bonus (CO2-gram/km) | 60 g | 50 g | 30 g |
Bonus gasbil (kr) | 10 000 | 10 000 | 10 000 |
Högsta bonus laddhybrid | 45 000 | 20 000 | 10 000 |
Även malusdelen ändras. Enligt förslaget ska gränsen för malusskatt sänkas från dagens 90 g/km till 75 g/km.
Varje gram utöver 75 g/km och upp till 125 g/km som en bil släpper ut ska beskattas med 107 kronor. Varje gram utöver 125 g/km ska beskattas med 132 kronor, enligt förslaget.
Malusskatten tas precis som tidigare ut de första tre åren och baseras på tillverkarens uppgifter om blandad förbrukning.
Regeringen hoppas på att de nya reglerna ska träda i kraft den 1 juni 2022.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (30)
- 8 september 2021 Henrik Jag förstår att du…
- 8 september 2021 Axa: Väldigt tydligt att du…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.