Nästa artikel
Billigaste bilen får uppdatering
Nyheter

Billigaste bilen får uppdatering

Publicerad 24 november 2011 (uppdaterad 24 november 2011)
Försäljningen av Tata Nano – ”världens billigaste bil” – har gått dåligt. För att öka attraktionskraften uppdateras nu modellen.

På grund av sin prislapp fick Tata Nano ett enormt genomslag när modellen lanserades 2009. Med ett pris kring 15 000 kronor väntade sig indiska Tata att Nano skulle bli en bästsäljare.

Så har det inte blivit. Den fyrsitsiga minibilen har fått mängder med negativ publicitet sedan flera exemplar börjat brinna under färd.
 
I ett försök att få fart på försäljningen ansiktslyfts Nano inför 2012. Bland annat har den bakmonterade bensinmotorn finslipats till att utveckla 38 hästkrafter, jämfört med dagens 35. Vridmomentet har också från 48 till 51 newtonmeter.

Tata skriver i ett pressmeddelande att uppdatering gör modellen till ”en perfekt kombination av kraft och prestanda”. I samma mening skriver man att toppfarten är 105 km/tim.

Nano får dessutom omarbetad fjädring och styrning, ett avgassystem som anpassats för att avge ”sportigare ljud” och nya färger för både in- och utsida. Priset är samma som tidigare.

Diskutera: Vad tycker du om ansiktslyfta Tata Nano?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-24 14:55
hultarn

Tanken vara att Nano skulle vara en ersättning för mopeder och motorcyklar, vilka det ofta åker både 4 och 5 pers på.
Den skulle kosta under 100.000 rupies, vilket vid den tiden var runt 16.000 kr (och idag inte ens 14.000..), ungefär som en Enfield 350.
Men, i verkligheten var det få som valde en standard Nano, och då steg ju priset, och då valde kunderna istället en begagnad "riktig bil".

Dessutom hade Tata stora svårigheter att få igång produktionen, och en del problem med bilen, t.ex. så hände de att de började brinna redan på väg hem från bilhallen!

#2 • Uppdaterat: 2011-11-24 23:05
Thure (ej verifierad)

Farlig men bättre än en MC. Men då bilen har "sportigt ljud", är fabriksny och bakhjulsdrifven skulle jag gärna köpa en om de fanns att köpa i Sverige bara för att använda någon gång ibland. Den är ju så löjligt billig!

#3 • Uppdaterat: 2011-11-25 09:10
Peter i Sydney

Säljs den utanför Indien? Indierna håller väl sig till gamla trogna Hindustan som man vet funkar i alla väder!

#4 • Uppdaterat: 2011-11-25 10:36
saabnisse

Om den här bilen kunde jobbas om så att den skulle bli godkänd inom EU skulle priset stiga till kanske det tredubbla och då finns det bättre alternativ.

#5 • Uppdaterat: 2011-11-25 12:05
Raphael

Det tog tid för Tata att få igång produktionen bl a därför att den planerade fabriken stoppades på grund av att bönderna i området protesterade, så produktionsplanerna fick läggas om vilket senarelade introduktionen och flera som var i kölistan tröttnade och valde andra alternativ.

Hindustan är det knappt någon som köper längre, den är mest som taxi. Tata Indica (en småbil ung som Polo i storlek) är bland de vanligaste bilarna i Indien och den är mycket mer modern bil än Nano. Andra storsäljare är s k "stadsjeepar" som det kryllar av i Indien, där Tata och Mahindra är marknadsledarna. Suzuki har också modeller som är väldigt populära.

#6 • Uppdaterat: 2011-11-25 12:08
Raphael

Den indiska trafikmiljön är mycket olika den svenska och man är van vid att lappa och laga sina bilar. Jag har själv åkt i en Tata Indica, chaufförskörd, som fick stanna flera gånger på motorvägen för AC:n gjorde så att motorn kokade över och vi fick skjuta på bilen genom en vägtull . Om det hade hänt i Sverige hade svenskarna pekat finger och varit sura för att man stod i vägen, men i Indien är de så vana så alla vinkar glatt...

#7 • Uppdaterat: 2011-11-26 10:55
Peter i Sydney

Men vad är det du säger Raphael! Är det ingen som köper Hindustan Ambassador Grand längre? Det låter mycket märkligt. Nu när man kan få den med servostyrning mot ett mindre tillägg. Dessutom har den numera hela 5 växlar plus överväxel och färgkodadade stötfångare. Jag trodde att det måste vara en verklig storsäljare. Den är ¨reborn¨ enligt reklamen. Men jag har förståss aldrig varit i Indien. Här i Australien kan vi dock köpa Mahindra Pikup. Den har faktiskt visat sig vara mycket driftsäker och säljer bra ute på landsbygden där den blivit böndernas favorit.

#8 • Uppdaterat: 2011-11-26 11:37
Claes C

Köper en direkt om den kostar 15k :-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.