Volkswagen levererade nio miljoner bilar under förra året. Det är en minskning med två procent jämfört med 2023, vilket Volkswagen förklarar med att bilmarknaden just nu är ”utmanande”.
– I år fortsätter vi att konsekvent förnya våra portföljer och lansera ytterligare 30 nya modeller för våra kunder från alla märken, säger Oliver Blume, vd för Volkswagen Group.
Märket Volkswagen backade med 1,4 procent medan Skoda, Seat och Cupra lyckades öka försäljningen trots lågkonjunkturen.
Ett större problem är att försäljningen för Audi, Bentley och Porsche, där marginalen är betydligt högre än för koncernens ”vanliga” bilmärken, minskar. Det är samma trend som hos Mercedes där de lyxigaste bilarna, minskade mest.
BMW upplever samma sak: försäljningen för Rolls-Royce sjönk med fem procent under förra året. Snittpriset för en Rolls-Royce är i nuläget 6,8 miljoner kronor.
En annan huvudvärk för Mercedes är att märkets elbilsförsäljning rasade med hela 23 procent under 2024 jämfört med året innan.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (6)
- Idag 12:40 Togga skrev: Inte så…
- Idag 12:36 Axa skrev: Precis. Lyxvaror…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.