BMW slog försäljningsrekord förra året men noterade i år en minskning på fyra procent, med totalt 2 450 804 sålda bilar.
Märket BMW:s försäljning minskade med 2,3 procent, medan sportavdelningen BMW M ökade med 2,1 procent. Mini noterade däremot en nedgång på 17,1 procent, och Rolls-Royce minskade med 5,3 procent.
En positiv utveckling för BMW-gruppen var försäljningen av laddbara bilar, som ökade med 4,8 procent till 593 215 exemplar. Försäljningen av renodlade elbilar steg med hela 13,5 procent.
Försäljningsresultaten varierade stort mellan olika marknader. I Europa ökade försäljningen av BMW och Mini med 0,6 procent, medan den i Tyskland minskade med 5,3 procent. I Asien sjönk försäljningen med 10,2 procent, inklusive en nedgång på 13,4 procent i Kina. I USA ökade försäljningen däremot med 0,5 procent.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.