Vi har en Volvo V70 1,6 DRIVe -12 med dieseldriven motor- och kupévärmare. Jag har sökt uppgifter om extravärmarens kapacitet och förbrukning men inte funnit dessa uppgifter. Frågorna är: Hur mycket bränsle drar värmaren per tidsenhet? Vad har den för värmekapacitet i W? Vad är typisk inkopplingstid vid olika yttertemperaturer? Hur låg ska yttertemperaturen vara när motorns värme inte räcker till kupévärme utan den bränsledrivna startar?
Lars-Erik Larsson, Linköping
SVAR:
Förbrukningen är 10 ml/minut (0,6 l/tim) vid max effekt. Kapaciteten (effekten) är 5 kW. Drifttiden är 50 minuter vid minus 10°. Steglöst ner till 15 minuter när det inte är så kallt.
Vad gäller yttertemperaturen så startar värmaren i temperaturer under cirka +5°. Men det är inte temperaturen som styr, utan värmebehovet. Motortemp, värmepådrag, kupétemp, yttertemp – allt påverkar. Med värmen på max kan värmaren gå igång vid +12°.
Annika Bjerstaf, Volvo Cars
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om värmaren skall gå 50 minuter varje dag kommer batteriet att vara slut inom någon vecka, i synnerhet som kupéfläkten inte körs på lägsta möjliga hastighet.
Det går tyvärr inte att manuellt justera fläkthastigheten. Detta i kombination med att inte veta hur länge värmaren kommer att gå är rent förkastligt.
Typiskt ingenjörssnobberi!
En grov tumregel säger att man ska köra minst lika länge som värmaren gått.
Kan man inte det gäller det att plocka dit en batteriladdare som används t.ex. varannan dag.
Skulle vara intressant om en del av värmarens effekt skulle kunna användas till batteriladdning.. Inte det enklaste att få till kanske, men onekligen ett intressant teknikprojekt.
"Drifttiden är 50 minuter vid minus 10°. Steglöst ner till 15 minuter när det inte är så kallt." Skriver Annika Bjärstaf Volvo Cars.
Vad är inte så kallt? Det står det inget om i instruktionsboken. Inte ens om man frågar ViB får man ett användbart svar. Tydligen vill Volvo dribbla bort ägaren fullständigt.
Om han vill köra värmaren i 10 min, som är lagom för att slippa ladda batteriet och som kan vara ägares önskemål vid t. ex +5 eller -5 grader C beroende på hur varm motor och hur varmt han vill ha i bilen.
Bilen skall startas kl. 17:00. Då har det varit mycket enkelt att ställa tiduret kl. 16:50. Men på viken tid skall han ställa tiduret nu? Kanske kl. 17:20, eller? Det är en 10 000 kr fråga som inte ens den klåfingrige konstruktören kan svara på.
Om värmare nu kommer att gå i 20 minuter så har den dragit dubbelt så mycket diesel och släppt ut 530 g CO2 isf 265 g CO2. Värre är det för miljön, bilen och ägaren om han kommer till en helt kall bil beroende på att värmaren ännu inte hunnit starta.
Som synes är detta elektroniksnobberi lika vansinnigt som när Volvo tog bort vattentemperturmätaren eller Audi m.fl. tog bort oljestickan.
Saabnisse skriver: "En grov tumregel säger att man ska köra minst lika länge som värmaren gått."
En nog så god tumregel: Men det är lättare sagt än gjort när man inte har en susning om hur länge värmaren gått med denna styrning som Volvo infört.
Dessutom vet man inte varvtalet på kupéfläcken som är värmarens i särklass törsta strömförbrukare. Varvtalet på fläkten varierar efter någon lika okänd faktor som värmarens gångtid.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.