Den svenska bilmarknaden har så sakta börjat återhämta sig. I oktober registrerades tolv procent fler nya bilar än samma månad förra året, enligt nya siffror från branschorganisationen Mobility Sweden.
Hittills i år ligger dock nyregistreringarna tio procent lägre jämfört med samma period i fjol, och när hushållen nu börjar dra ned på utgifterna för att klara elräkningar och räntebetalningar innebär det ”orosmoln för fordonsmarknaden”, enligt Sofia Linder som är chefsekonom på Mobility Sweden.
– De senaste veckorna har vi i kunddialogen sett en betydande inbromsning i efterfrågan, vilket beror på makroläget, säger hon.
Försäljningen av elbilar och laddhybrider fortsätter växa. I oktober låg laddbilsandelen på 59 procent och hittills i år är den siffran 52 procent. I oktober stod elbilarna för 36 procent av alla nyregistreringar (29 procent hittills i år).
Antal nyregistrerade bilar under januari–oktober 2022.
- 1. Volvo XC40 (9 343)
- 2. Volvo XC60 (8 974)
- 3. Kia Niro (7 633)
- 4. Kia Ceed (7 212)
- 5. Volvo S/V60 (6 377)
- 6. Volkswagen ID.4 (6 242)
- 7. Toyota RAV4 (5 327)
- 8. Tesla Model Y (4 929)
- 9. Volvo S/V90 (4 218)
- 10. Toyota Corolla (4 114)
Källa: Mobility Sweden
Antal nyregistrerade bilar under januari–oktober 2022.
- 1. Volkswagen ID 4 (6 242)
- 2. Kia Niro (5 577)
- 3. Tesla Model Y (4 929)
- 4. Volvo XC40 (3 999)
- 5. Skoda Enyaq (3 308)
- 6. Polestar 2 (3 249)
- 7. Kia EV6 (3 034)
- 8. Nissan Leaf (2 934)
- 9. MG ZS (2 417)
- 10. Tesla Model 3 (2 061)
Källa: Mobility Sweden
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (5)
- 2 november 2022 LeifX skrev: McTar skrev:…
- 1 november 2022 LeifX skrev: Det lär bli en…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.