De laddhybrider som säljs i dag är betydligt bättre än för bara några år sedan. Räckvidden på eldrift har blivit längre för varje modellgeneration och flera märken lockar nu med räckviddssiffror vid verklig körning på över sex mil.
Men trots det kan laddhybriderna ha nått sin topp i den svenska registreringsstatistiken. En viktig anledning kan vara att elbilar i vissa fall framstår som mer attraktiva, särskilt när bonusen för laddhybrider nu minskat drastiskt.
Laddhybriderna har ökat sin marknadsandel varje år mellan 2015 och 2021 – från bara en procent till nästan 26 procent. Men hittills i år har marknadsandelen sjunkit något till 23 procent, enligt siffror från branschorganisationen Mobility Sweden som Vi Bilägare tagit del av.
Laddhybrider står alltså fortfarande för nästan en av fyra nya bilar som rullar ut på vägarna, och mycket kan fortfarande hända under årets fyra sista månader. Men flera märken har börjat styra om tillverkning och försäljning mer mot elbilar än laddhybrider, och nedgången för laddhybriderna är också något som Mobility Swedens chefsekonom Sofia Linder kommenterat.
– Antalet laddhybrider har hittills i år minskat med cirka 22 procent jämfört med samma period förra året. Volymmässigt ser vi i augusti det lägsta antalet laddhybrider sedan maj 2020, en signal om att den sänkta bonusen den 12 juli påverkar intresset för laddhybrider, säger hon.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (5)
- 6 september 2022 Just nu finns det skäl till…
- 5 september 2022 Hybrider är hopplöst döda…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.