I januari råkade en amerikansk Teslaägare ut för en obehaglig överraskning i sin Model Y, när ratten plötsligt lossnade. Som tur var kunde mannen bromsa bilen utan att orsaka en olycka.
Efter att bilen togs in till Teslas verkstad kom en räkning på över 1 100 kronor till ägaren. Han riktade skarp kritik mot Elon Musk på Twitter, där han också krävde att häva köpet.
”Är jag ansvarig för fabrikationsfel? Det har inte ens gått en vecka och har fått en räkning efter konstruktionsfel på ratten. Är det inte företagets ansvar att fixa det?”, skrev han.
”De borde utreda detta och se till att det de gjort fel inte händer igen”
Ägaren uppgav också i en intervju med en lokal nyhetssajt att han och hans familj inte känner sig säker i bilen.
– De borde utreda detta och se till att det de gjort fel inte händer igen.
Fakturan annullerades, och nu ger Tesla också efter för ägarens krav att få häva köpet. Bilen får lämnas tillbaka, bekräftar Tesla i ett brev, och ägaren får tillbaka pengarna minus avdrag för eventuella skador och slitage.
Tesla håller dock kvar vid inställningen att det egentligen inte är något fel på bilen och att Tesla inte är skyldiga att häva köpet – det görs som ”goodwill” till ägaren.
”Tesla har beslutat att bilen inte har någon defekt, avvikelse eller något annat tillstånd som ger rätt till garanti eller någon annan grund för Teslas ansvar”, skriver företaget i brevet, som alltså även gör klart att bilen får lämnas tillbaka ”som en goodwillgest”.
Vi Bilägare har publicerat bilderna från händelsen efter kontakt med bilägaren Prerak Patel.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (29)
- 10 februari 2023 Nästan alla är överens:…
- 9 februari 2023 Varför måste alla ljuga…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.