Föreställ dig att du kör på motorvägen och plötsligt bokstavligt lossnar ratten. Det är precis vad som hände en amerikansk Tesla Model Y-ägare, som själv beskriver hela händelseförloppet på Twitter. Exakt dag för händelsen framgår inte, men enligt bilägaren själv tog han emot sin nya bil den 24 januari i år och inlägget postades den 30 januari.
Som tur var kunde mannen bromsa bilen utan att orsaka en olycka. Händelsen slutade med en skärrad upplevelse, men utan personskador eller materiella skador. Förutom ratten då, som inte längre satt på sin plats. Mannen såg till att dokumentera hela händelsen och la upp både information, bilder och film på sitt Twitterkonto.
Fick en faktura
Händelsen slutar inte där. Bilen bärgades till Teslas verkstad. Där åtgärdades felet, men verkstaden skickade även en räkning på nära 104 dollar (cirka 1 155 kronor) till den drabbade ägaren. Denne, i sin tur, riktade sig i en ny tweet direkt till Elon Musk:
"Är jag ansvarig för fabrikationsfel? Det har inte ens gått en vecka och har fått en räkning efter konstruktionsfel på ratten. Är det inte företagets ansvar att fixa det? Jag skulle uppskatta en full återbetalning och att ni behåller bilen, då vi förlorat allt förtroende. Familjen känner sig inte säker med att köra den hem igen."
@elonmusk @TeslaOwnersWW @BLKMDL3 Family was excited to receive Tesla Y delivery on 1/24/2023. Was driving on highway and all the sudden steering wheel fall off, was lucky enough there was no car behind and I was able to pull on devider #SafetyFirst #Fixit #TeslaModelY #help pic.twitter.com/4UMokFA2cv
— Prerak (@preneh24) January 30, 2023
Kort därpå ska verkstaden ha annullerat fakturan, men också hänvisat bilägaren till den återförsäljare som skött affären för fortsatt diskussion om skuldfråga och återköp. Det är oklart hur den diskussionen senare gått.
Har hänt förut
Klart är att det inte är första gången som ratten lossnar i en Tesla. Samma sak inträffade för Model 3-ägaren Jason Tuatara i England i maj, 2020. Även den gången kunde en allvarlig olycka undvikas. Tesla monterade ratten och tillsatte även en utredning kring händelsen.
Tesla är dock inte ensamma om problem med rattar som lossnar. Även om det inte finns någon rapport om att ratten lossnat helt så har både Hyundai och Ford haft liknande fall där ägare upplevt att ratten börjat sitta löst. I Hyundais fall ledde det år 2018 till en återkallningskampanj som berörde 44 000 exemplar av suven Santa Fe. I det fallet härleddes felet till en bult som var för kort. Med tiden lossnade den från sitt fäste vilket orsakade glapp i ratten.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (22)
- 2 februari 2023 Debatten i denna tråd…
- 2 februari 2023 Swensson Naturligtvis är det…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.