Det kryllar av assistanssystem i nya bilar. Autobroms och backkamera är numera regel snarare än undantag, medan adaptiv farthållare och filhållningsassistans blir allt vanligare.
Senast i raden är Intelligent Speed Assist som piper så fort föraren kör för fort.
Men om systemen inte fungerar som tänkt, eller varnar i onödan, är risken stor att bilägaren helt enkelt stänger av systemet. Det visade bland annat en studie från en tysk högskola tidigare i år, och det är också något som krocktestinstitutet Euro NCAP nu ska titta närmare på.
– Även om det är en utmaning att få biltillverkarna att införa de senaste säkerhetssystemen, är den verkliga utmaningen att övertyga konsumenterna om att systemen är nödvändiga. Det finns en oroande trend i medier och sociala kanaler som uppmuntrar förarna att stänga av dem, säger Euro NCAP:s generaldirektör Michiel van Ratingen till Autocar.
”Det finns en oroande trend i medier och sociala kanaler som uppmuntrar förarna att stänga av systemen”
Euro NCAP samarbetar med biltillverkarna för att minska risken för onödiga varningar. Det är också något som Volvo inför ett nytt system för i kommande modeller, och som även Tesla har ett särskilt läge för i sina bilar kallat Joe Mode.
Fokus framöver ska alltså ligga på interaktionen mellan föraren och systemen. Ett system som stängs av är helt onödigt, och även förare som förlitar sig för mycket på systemen är ett problem.
– Vi måste börja utforska detta, särskilt när vi får rapporter om att folk inte använder systemen eftersom de inte förstår fördelarna eller ger falsklarm, säger Tom Leggett på brittiska branschorganisationen Thatcham Research, till tidningen.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (15)
- 8 oktober 2023 Pi skrev: Undrar om denna…
- 8 oktober 2023 Undrar om denna nya och…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.