Nästa artikel
Bilbranschen mörkar dyra AC-fel
Nyheter

Bilbranschen mörkar dyra AC-fel

Publicerad 11 november 2010 (uppdaterad 8 maj 2014)
Alla tiger. Ingen vill säga att ny teknik i AC-anläggningar riskerar att kosta bilägare tusentals kronor – redan efter några få år. Audi, Volkswagen, Seat och Skoda uppges vara hårdast drabbade.

Jakten på låga utsläpp innebär att alla komponenter i en bil som förbrukar energi, också måste bli snålare. Nu verkar det som om tekniken tillfälligtvis sprungit utvecklarna ur händerna.

I tillverkarnas strävan att få komponenter mer lättdrivna, och därigenom mindre energiförbrukande, har Vi Bilägare uppmärksammat brister i många nya bilars AC-system.

Det som från början enbart skulle spara bränsle riskerar nu att kosta vissa bilägare flera tusen.

Bekräftar problem
Efter tips från en kyltekniker som jobbar med bilar har Vi Bilägare tagit kontakt med flera företag som är certifierade för att laga kylsystem. Dessa företag har bekräftat att det finns problem och att det för närvarande främst gäller vissa bilar.  

Boven i dramat är kylanläggningens kompressor. Den är motorn i kylsystemet och pumpar runt kylmedlet som sedan sänker temperaturen i bilens kupé. I stället för att helt enkelt stänga av kompressorn när den inte behövs så låter man den senaste versionen av kompressorer alltid pumpa.

Men när det inte behövs kyla öppnas en by-passventil som gör att den inte behöver jobba upp ett tryck. Den går så att säga på tomgång. Då går det bara åt några få procent av den kraft som kompressorn maximalt kan åstadkomma.

Man kan säga att den nya tekniken mer noggrant styr den effekt som verkligen behövs för att ge rätt temperatur i bilen – varken mer eller mindre. Besparingen är större än man tror. En kompressor kan stjäla upp till sju hästkrafter.

När man låter kompressorn ständigt vara i ingrepp, undviker man också de ständiga till- och frånslag som direkt påverkar motorstyrningen och bränsleförbrukningen negativt. Man får en jämnare belastning och motorgång.

Ett känsligt system
Det visar sig tyvärr att det här än så länge är ett känsligt system.  

Vi har fått minst fyra fel beskrivna som kan drabba det här systemet:

1. Ett litet läckage får kylmedlet att pysa ut, oljan som ska smörja pumpen stannar i rören och till slut skär kompressorn.
2. Kompressorn blir överhettad om det finns för lite kylmedel i systemet.  Kompressorn kyls nämligen också av kylmedlet. Om det sker kan de inre teflonbehandlade ytorna i kompressorn smälta och ”gegga igen” hela anlägngingen.
3. En liten förorening kan sätta igen styrventilen på kompressorn, varvid hela systemet sätts ur funktion.
4. Torkfiltret i kondensorn går sönder och sprider små partiklar som sätter igen och förstör anläggningen.

Reparationerna blir dessvärre både omständliga och dyra. Det tar tid bara att skruva bort alla skydd som täcker de olika komponenterna.

Systemet flushas
Det vanligaste felet är att kompressorn inte längre pumpar. Oavsett om det är den som havererat, eller bara styrventilen som inte fungerar, så är det byte av hela kompressorn som gäller. Styrventilen finns nämligen inte som lös reservdel.

Oftast byts också expansionsventilen eftersom den kan vara igensatt. Kondensorn med torkfiltret är svår att göra ren, men kan också vara svårt anfrätt av korrosion, vilket gör att man ofta byter även den.

Hela systemet flushas, det vill säga rengörs med speciell vätska – på bilar från VAG har de verkstäder som är certifierade instruerats att endast trycka igenom R-134a.

Det är anläggningens kylmedel men används då för att rengöra och spola rent med. Först därefter återfylls anläggningen med rätt mängd kylmedel och olja.

Tidsåtgång vid en sådan reparation är cirka sex timmar. Kostnaden hamnar mellan 15 000 och 20 000 kronor. Faller reparationen inom ramen för maskinskadeförsäkringen, betalar bilägaren en självrisk på mellan 3 000 och 5 000 kronor.

Begköpare kan få betala
Vi Bilägare har varit i kontakt med åtskilliga verkstäder, med försäkringsbolag och andra företag i branschen. Ingen vill figurera med namn. Men att problemet är välkänt kan vi uppfatta även hos dem som inget vill säga.

Länsförsäkringar rapporterade tidigare regelbundet resultatet från just maskinskador. 2006 låg ersättningarna för kyl- och värmesystem på fjärde plats. Denna statistiska sammanställning upprättas inte längre av Länsförsäkringar.

De försäkringsbolag vi kontaktat vill inte, eller kan över huvud taget inte, lämna uppgifter om vilka bilmodeller som oftast förekommer i skadestatistiken.

– Maskinskadeförsäkringen är inget annat än en fond för produktutveckling, menar en kritisk branschröst.

Så länge det är försäkringsbolagen eller goodwill som betalar reparationerna är kostnaden överkomlig. Men det finns en stor grupp människor som köper begagnat, och då bilar som är äldre än fem år.

Här finns en risk att den mer priskänsliga konsumenten åker på en reparation som inte täcks av någon försäkring.

Diskutera: Vad tycker du om problemen med AC-anläggningarna?

Bilens AC-anläggning:

» Kyla åstadkoms genom att man tar bort värmen i luften, eller att man flyttar värmen i luften, i en AC-anläggning från förångaren till kondensorn.

» Bilens kylanläggning fungerar precis som ett vanligt kylskåp, förutom att den avkylda luften blåses in i kupén. Kylanläggningar är slutna system. Läckage av kylmedlet innebär försämrad effekt eller ett totalt haveri.

» Kompressorn är en pump. I kylskåp drivs den av en elmotor och i bilen via en drivrem från förbränningsmotorn. Kompressorn pumpar runt anläggningens köldmedium mellan kondensor och förångare via rör.

» Kylmedlet är en gas som komprimeras till högt tryck, leds genom ett torkfilter och kondensor, övergår då till vätska, som via expansionsventilen fortsätter in i förångaren. Där övergår köldmediet till gas och absorberar då värmen i omgivande luft. Den nedkylda luften i ventilationshuset blandas med lämplig mängd varm luft och blåses in i bilen. Gasen fortsätter till kondensorn och förloppet börjar om.

» Sedan 90-talet är freon bannlyst och det kylmedel som nu används heter R 134a, eller tetrafluoretan vilket inte är lika aggressivt mot ozonskiktet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-11-11 09:15
Benny H (ej verifierad)

Om detta är ett känt problem för VW varför agerar man inte? Ska man bara skjuta över kostnaderna på kunderna eller ska man gå på leverantören av den undermåliga AC:n? Vore ju bra om någon från VW kommenterade eländet...

#2 • Uppdaterat: 2010-11-11 09:23
Raymond K (ej verifierad)

Bilfabrikanter slår alltid ifrån sig med bägge händer ända tills det blir stora rubriker i tidningarna, då kanske dom visar sin "välvilja"

#3 • Uppdaterat: 2010-11-11 10:11
jarlberg

Jag har alltid hävdat att dom pengarna man sparar på att stänga av AC:n får man betalar flera gånger om genom att reparera den. Jag har alltid min på - den stänger själv när det är för kallt. Har inte ens fyllt på kylmedel på tio år på min Volvo. Man stänger ju aldrig av ett kylskåp hemma... Att bara avlasta kompressorn verkar inte genomtänkt om inte någon form av tryckvakt håller uppsikt över kylmedlet.

#4 • Uppdaterat: 2010-11-11 10:18
sweeny (ej verifierad)

Jarlberg: ja, det är väl på något sätt det som avses med klimatautomatik. Att man ska slippa fundera på sånt, har själv aldrig stängt av någon ac-anläggning i mina bilar och har heller inte haft några problem på 10 år med den tekniken... min farsa som inte riktigt greppade idén med ac höll på att slå på och av på ac-knappen när han tyckte det blev för kallt eller varmt oavsett årstid innan jag fick honom på bättre tankar...

#5 • Uppdaterat: 2010-11-11 10:58
Gösta_L

Detta är ju helt horribelt. Och dessutom på flera av Sveriges största bilmärken. Att VAG har för vana att mörka har man ju hört talas om men detta är ju rent ut sagt hemskt. "Maskinskadeförsäkringen är inget annat än en fond för produktutveckling", man blir smått bestört. Mycket positivt att VIB tar upp denna typ av skojeri, bara att hoppas att VAG m.fl tar intryck av detta och skärper sig.

#6 • Uppdaterat: 2010-11-11 11:58
mctar (ej verifierad)

AC:n har gått sönder i alla tider. Detta förvärras av denna kontruktion som kör vidare fast kylmediet är borta. Varför inte sätta in en "vakt" som känner av detta tryckfall? Isf skulle "bara" systemet behöva lagas som vanliga system...

#7 • Uppdaterat: 2010-11-11 12:08
Skoda (ej verifierad)

Jag har drabbats av kompressorfel på min Skoda upprepade gånger. Skoda Sverige blånekade att det är ett känt fel. Samtidigt kan de verkstäder jag varit i kontakt med bekräfta just detta. Mitt råd. Köp aldrig en vW bil!
I övrigt utmärkta bilar, men med ett så oerhört dåligt och arrogant bemötande är det inget att rekommendera. Så efter fyra nya vw bilar är det slut med det! Martin

#8 • Uppdaterat: 2010-11-11 12:15
DeN (ej verifierad)

Detta måste kosta multum för försäkringsbolagen, nått som vi övriga såklart får bekosta på våra premier...för VW verkar ha satt i system att utnyttja maskinskadeförsäkringen istället för att byta på goodwill, eller göra ett återkall av av berörda fordon.

Kompisens Passat (-06) med knappt 5000 min på mätaren, drabbbades nyligen av detta kompressorhaveri, VW ville inte ta på sig detta och hänväsade till maskinskadeförsäkringen, och de stod inte ens för självrisken.

Dåligt VW! Sluta mörka den felaktigt konstruktion och gör som Toyota med flera och återkalla alla fordon med denna kompressortyp!!!

#9 • Uppdaterat: 2010-11-11 12:16
Jarl S

Hemskt. Nån VW blir det aldrig. Sämre verkstäder finns inte. Tacka vet jag Toyota, ett märke som tar anvsvar.

#a • Uppdaterat: 2010-11-11 12:22
Emme (ej verifierad)

Skandal är vad det är! VW spottar på sina kunder.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.