Suget efter nya bilar fortsätter att lätta i Europa. I juli backade försäljningen med 8,2 procent jämfört med samma månad i fjol. Räknat över hela året uppgår tappet till 4,9 procent, det visar statistik från marknadsanalysfirman Jato Dynamics.
Topplistorna för märken och modeller visar att de stora volymtillverkarna – Volkswagen undantaget – backar mest. Störst ruljans i bilhallarna har i stället de tyska premiumtillverkarna och allra bäst går det för Audi.
Audi var ensam på tio-i-topp-listan att notera plussiffror i juli (+9,3 %) tack vare stor efterfrågan på modellerna Q3, A1 och A4. Mercedes tappade visserligen i juli (-11,4 %), men sett över årets första sju månader har försäljningen ökat med 2,7 procent.
Toyota, Hyundai, Kia och Dacia når inte topplistan men noterar alla förbättrad försäljning i juli. Även Land Rover – stärkt av framgången med nya modellen Range Rover Evoque – går starkt framåt och ökade i juli med hela 82,3 procent.
På topplistan för modeller återfinns ständiga ettan Volkswagen Golf på förstaplatsen, långt före tvåan Volkswagen Polo och trean Ford Fiesta. Ny på topplistan är nya Peugeot 208 som direkt kör in på en femteplats.
Diskutera: Vad tycker du om topplistorna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Två märken har gått framåt första halvåret i år, jämfört med förra året. Tyska premiummärkena Mercedes och Audi.
Vad artikeln inte nämner är att tyskarna köper sig marknadsandelar genom att de har minskat sina marginaler på bilarna. De säljs inte till listpriser, och när du kan få en Audi för samma som listpriset på en Hyundai så köper man Audin. Så även fast de tyska premiummärkena ökar sin försäljning så förlorar de pengar genom sin prisdumpning. I längden är en sådan strategi ohållbar eftersom det tär på tillverkarnas pengakista och det blir mindre pengar över till forskning och utveckling, så detta är bara en temporär nödlösning för att skruva upp siffrorna i en krisdrabbad bilbransch. I själva verket så går de tyska biltillverkarna mycket sämre än vad svenska journalister ger sken av.
Raphael Gäller detta för hela Europa och hur förklarar du Mercedes stora vinst?
Jag skulle snarare vilja säga att det här bevisar hur oerhört viktigt det är att - främst i kristider - ha ett mycket starkt varumärke. Raphael gör det lite väl enkelt för sig i sin "analys", men oavsett detta så vill folk helt enkelt ha en riktig bil på garageuppfarten.
Det är ju välkänt att de tyska bilhandlarna har mängder med registrerade nybildar, och försäljningsstatistiken går efter bilar som är registrerade - alltså även inkluderar bilar som står osålda hos bilhandlaren men är registrerade och därmed finns med i statistiken som sålda fast de inte är sålda till en kund. Detta är också ett knep för att få upp siffrorna för den tyska bilmarknaden och detta är ett knep som framförallt praktiseras i Tyskland och som rekommenderas av de tyska märkena för att ge en bild av att försäljningen går bra, och därmed försöker man locka till sig kunder som framförallt söker trygghet - dvs, man försöker skapa en "följa strömmen"-situation genom att fejka siffrorna på detta sättet så att folk ska våga köpa bilar därför att "alla andra" köper nytt (fast de inte gör det egentligen).
Och Thommys - Mercedes vinst ser bättre ut än den är på grund av fiffig bokföringsteknik, men framförallt är det i år som de tyska premiummärkena kör med prisdumpning vilket kommer påverka siffrorna som publiceras först våren 2013. Men i detta får vi beakta att eftersom bilarna säljs till bilhandlarna och står som registrerade, även fast de inte har sålts till en slutkund, så bokförs de ju som såld bil från bilföretagets sida. Det är ju framförallt återförsäljarna som får ta smällen, även om de också får viss ekonomisk kompensation för detta från märket. Jag antar att man bokför det under reklam och marknadsföring...
Raphael, då har du helt klart konstaterat att enda anledningen till att man köper en Hyundai är priset. De vill egentligen ha en Audi eller Merca?
Då är det snart dags för vår kejserliga fältherre att göra entré. Huka er!
Anledningen till att de tyska märkena kan göra detta, är ju för att de har pengar i sin kassa som de kan ta av. Den tyska bilmarknaden har länge gått väldigt bra och är inte i samma katastrofala utsatta läge som de övriga europeiska marknaderna under Tyskland därför att tyskarna har haft mer pengar att köpa bil för än sina vänner i Benelux, Frankrike och Sydeuropa, och därför så satsar ju de tyska märkena på artificiell "hjärt-o-lungräddning" för sin hemmamarknad, och det är ju en strategi man kan ifrågasätta under ett längre perspektiv för det är ju inget som håller i längden och jag tror att snart kommer även denna bubbla att spricka även för kunderna. En stor del av detta sker för lånade pengar och de tyska märkena har haft en hög kreditvärdighet så det kostar inte lika mycket för dem att göra detta som exempelvis för de sydeuropeiska tillverkarna som har lägre kreditvärdighet på grund av att deras hemmamarknader under längre tid har brottats med ekonomiska svårigheter med hög arbetslöshet och större ekonomisk oro.
Det förklarar ju en hel del för mig i alla fall,då jag har undrat varför det alltid finns så otroligt många bilar på t.e.x Ford och MB.
Köpte en Citroen och en Renault samtidigt för några år sedan och fick då vänta på dessa mellan 3-4 månader ...det fanns helt enkelt inga lagerbilar!
Ford kunde lev. en bil inom en vecka oavsett hur den utrustades då deras parkering var full utav bilar. ( och är det ständigt )
Likadant som sagt på Mercedes parkering,..skillnaden är ju bara att detta är väldigt mycket dyrare bilar som är tänkta till kunder med långt högre krav!
Själv ville jag ju ha en NY bil så som jag själv ville ha den och det antar jag ju att MB-kunden också vill?
Nä,..grön går inte men om du väljer en Svart och lägger till 150.000kr så kan du få bilen i morgon?
Har alltid undrat hur detta hänger ihop då det inte är praktiskt mer än att kunden ev. kan få sin bil snabbt,..men det måste ju kosta oerhört mycket att ha bilarna stående!?
Menar "AL" att HAN bidrar till en nivå bättre än "miserabel"?
Och menar Shogun att han är en av dem som försöker föra seriösa diskussioner?
Om man tittar lite nedanför de 10 främsta platserna, så hittar man på plats 216 Lancia Ypsilon, plats 226 dito Delta. All heder till de entusiaster som vågat välja nåt udda. (Ja, om det nu inte bara handlar om säljarnas demobilar.) PS. Själv var jag sugen att köpa en Ypsilon i vintras. Men lanseringen blev några månader försenad.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.