Och den vinnaren är Volkswagen Golf. Trots att modellen ska ersättas av en ny generation senare i år håller sig bilen fast vid förstaplatsen med drygt 240 000 registreringar under årets första sex månader. Ingen annan modell är i närheten av den siffran, visar statistik från marknadsanalysföretaget Jato Dynamics.
Ford kniper andraplatsen på försäljningslistan. Fiesta såldes i 171 605 exemplar under första halvåret. Det innebär att småbilen klår sin tyska konkurrent Volkswagen Polo. Den sistnämnda placerar sig för övrigt som trea med 163 818 registreringar.
Den europeiska bilförsäljningen har hittills i år backat med 6,6 procent jämfört med motsvarande period 2011. Volymtillverkare och mindre bilmodeller har drabbats hårdast, vilket tydligt avspeglas på tio-i-topplistan här intill.
Med två undantag har samtliga av de tio bästsäljarna minskat sin försäljning i år. Endast den kompakta suvmodellen Nissan Qashqai och BMW 3-serie visar plussiffror. Qashqai ökade med en procent och 3-serien med hela 4,9 procent.
Diskutera: Vad tycker du om topplistan?
(förändring jämfört med 2011 inom parentes)
1. Volkswagen Golf, 240 020 (-6,2 %)
2. Ford Fiesta, 171 605 (-12,8 %)
3. Volkswagen Polo, 163 818 (-14,1 %)
4. Opel Corsa, 149 553 (-13,3 %)
5. Ford Focus, 139 108 (-7,9 %)
6. Renault Clio, 130 638 (-20,2 %)
7. Opel Astra, 129 774 (-20,7 %)
8. Nissan Qashqai, 114 586 (+1,0 %)
9. Renault Megane, 111 191 (-14,7 %)
10. BMW 3-serie, 91 442 (+4,9 %)
Källa: JATO Dynamics
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Denna lista kanske mer speglar vad vanliga människor köper för bilar, när man betalar med den egna plånboken. Här ligger alltid en stor Volvo på första plats, kanske mer beroende på tjänstebilsreglerna än på vad man skulle välja efter sin egen plånbok
Bilsweden redovisar alltid vad vanligt folk köper i sverige också men det syns inte i tidningarna.
De stora privatmärkena i sverige är Volvo, VW, Kia, Toyota och Hyundai.
Sista sidan:
http://www.bilsweden.se/BinaryLoader.axd?OwnerID=c760cedb-4730-4fcd-94cd-64a2243ef8e4&OwnerType=0&PropertyName=File1&FileName=PressRel1206.pdf&Attachment=True
Titta på fysiska personer
Värt att notera är att Hyundai äger Kia och slår man ihop dem så är de nu största privatköpsmärket i Sverige!
Inte helt korrekt junkers.
Med ditt räkneexempel blir faktiskt VAG gruppen störst och inte koreanerna.
Japp du har rätt, Audi, VW, Skoda, Seat Porsche tillsammans är aningens större.
Men stora är koreanerna allt.
Undrar om VW/Audi tar ut lika höga servicekostnader i andra länder som i Sverige. Dras service kostnader är på tok för höga i Sverige.
@kurrewi
VW:s priser varierar nog lika mycket som för andra märken. Frugan servade nyligen sin Polo och det kostade 1300 spänn, inte uppseendeväckande dyrt tycker jag.
@Rustan: Nej - snarare uppseendeväckande billigt i dagens läge måste jag säga. Nu är nog inte det priset representativt för andra servicekostnader på VAG-bilar men min uppfattning efter att ha kollat en hel del servicekostnader är att de flesta märken är rätt duktiga på att ta betalt för vanlig underhålls-service. Har inte sett något märke som är markant billigare än något annat om man ser över flera modeller och tar hänsyn till serviceintervaller. Dom bevakar nog varandra skulle jag misstänka....
VW säljs väl numera med möjligheten att betala 100:- i månaden för de första tre års service-tillfällen. Det är billigt det. BMW och Subaru är ju gratis ...ligger ju i priset självklart men det blir ändå + i kassan för första ägaren.
Jag tog inte 99 kr-erbjudandet (ja, ibland ingår det också i priset men inte när jag handlade bil) eftersom det gällde 3 år eller 4500 mil. För min del så skulle det innebära EN service (efter ca: 1,5 år och 3000 mil) och nästa service bör inträffa efter ca: 3 år men 6000 mil och då hade jag tyvärr passerat gränsen.. Eftersom serviceintervallet är 2 år/3000 mil så är det nog få som lyckas pressa in 2 servicetillfällen under 3 år inom ramarna och då finns det tyvärr ingen vinst med erbjudandet - det går i normala fall på sin höjd jämt ut. Men hade det varit 3 år och 6000 mil så hade det varit en helt annan sak - hade även kunna tänkt mig en lite högre månadskostnad faktiskt.
Ett normalt serviceavtal över 3 år/6000 mil blev tyvärr betydligt mycket dyrare och jag bedömde att det inte tillförde något ekonomiskt jämfört med att betala servicen när den inträffar. Men det är ju i o f s lite av en chansning med variabla serviceintervaller men hittills pekar allt på att det blir 3000 mil som serviceintervall. Har strax kört 1500 mil så det jag funderar lite över är om man kanske borde kosta på ett extra oljebyte trots allt.... Men det hade ju inte heller ingått i 99 kr-avtalet eftersom det gällde service enligt normala serviceintervaller.
Att Nissan Qashqai är så stora trodde jag inte. Det är en rätt udda bil tycker jag. Men det visar ju vad folk vill ha. En rymlig bil som man sitter rätt högt i och med bra frigång.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.