Nästan 1 000 mil av de svenska vägarna håller så usel kvalitet att de är obehagliga att köra på – och dessutom dyra att reparera. Det visar organisationen M Sveriges årliga genomgång av totalt 18 000 mil väg.
M Sverige har mätt kvaliteten på Europavägar, riksvägar och länsvägar för sjätte året i rad med hjälp av en app som använder mobiltelefonens vibrationssensor för att mäta ytojämnheten i vägbanan.
Resultatet är betydligt sämre än för bara ett år sedan och visar på tydliga skillnader mellan vägar på landsbygden och i storstäderna. Totalt höll 2,3 procent av de uppmätta vägsträckorna riktigt dålig kvalitet 2018, och förra året var den siffran mer än dubbelt så hög: 5,3 procent. Det motsvarar 954 mil.
– Generellt sett håller det svenska vägnätet hög standard men det oroar oss att vi nu ser en sänkning av vägkvaliteten. I synnerhet skapar det problem i landets norra delar där standarden är påtagligt sämre, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.
Enligt henne betyder dåliga vägar även ökade driftkostnader för staten och sämre trafiksäkerhet. Skrovlig vägyta leder till försvårad vinterväghållning och till att vatten som samlas i sprickorna fryser till is, vilket riskerar att försämra vägens tillstånd ytterligare. Försenat underhåll kan snabbt ge mycket högre underhållskostnader.
Allra sämst vägkvalitet har Norrbotten, Jämtland och Västerbotten. Riksväg 98 i Norrbotten och Riksväg 90 i Västerbotten är undersökningens sämsta riksvägar, tätt följt av väg 99 i Norrbotten.
Av Europavägarna håller E45 genom Norrbottens, Gävleborgs och Jämtlands län, tillsammans med E10 genom Norrbotten, lägst kvalitet. E20 i Södermanland, E4 i Stockholm och Skåne samt E22 i Skåne och Blekinge har också relativt hög andel underkänd väg.
Bra | OK | Ej OK | Dålig | |
Europavägar | 93,2 | 5 | 1,4 | 0,5 |
Riksvägar | 95,4 | 3,2 | 1 | 0,4 |
Länsvägar | 94,3 | 3,7 | 1,4 | 0,6 |
Siffran anger procent.
Siffrorna visar andelen underkända vägar i procent. Lägre siffra är bättre.
2018 | 2019 | |
Europavägar | 0,7% | 1,9% |
Riksvägar | 0,5% | 1,4% |
Länsvägar | 1,1% | 2,0% |
Alla vägar | 2,3% | 5,3% |
Siffran anger andelen underkända vägar i procent. Lägre siffra är bättre.
Norrbotten | 1,7 |
Västerbotten | 1,2 |
Jämtland | 1,1 |
Blekinge | 0,7 |
Stockholm | 0,7 |
Örebro | 0,7 |
Gävleborg | 0,6 |
Västernorrland | 0,5 |
Värmland | 0,4 |
Skåne | 0,4 |
Dalarna | 0,4 |
Södermanland | 0,4 |
Västmanland | 0,3 |
Västra Götaland | 0,3 |
Uppsala | 0,2 |
Kalmar | 0,2 |
Gotland | 0,2 |
Halland | 0,2 |
Östergötland | 0,1 |
Jönköping | 0,1 |
Kronoberg | 0,1 |
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En massa konsulter och inhyrda företag som debiterar skyhöga priser och andelen underhållen väg blir väldigt låg...dåligt utnyttjande av både resurser och pengar. Många påstår att Sverige inte har korruption... men det är lögn. Detta kanske låter drastiskt, men ta tillbaka verksamheten till myndigheterna och börja använda skattepengar på rätt sätt så att vi får vägar med bra standard som underhålls på ett kostnadseffektivt sätt.
Så jävla less man blir på alla dessa som bara gnäller i tråd efter tråd på hur allt är fel, dåligt och felaktiga beslut hit och dit.......min fråga till dem, vad gör NI för att det ska bli bättre? Vad gör NI för att påverka politiken och det som sker? Väldigt lätt sitta och klaga och döma andra, men gör något åt det då? Börja själva jobba aktivt politiskt om ni vill ha en förändring, påverka där det ev. kan göra skillnad, för det gör det absolut inte genom att bara skriva massa negativa inlägg i tråd efter tråd.....
Vem blir förvånad? Bara ut och åk så ser man hur det ser ut.
Sedan kan vi vänta oss större problem med tiden ju fler "självstyrande" bilar vi får. Alla ligger ju i samma läge i filerna. kommer att bli härliga spår.
Henrik M: Tycker du det är jobbigt att läsa om sanningen?
Walle: Kan garantera dig att sanningen inte är riktigt så enkel som en del vill få det till att verka utan att det finns en hel hög med olika faktorer till att situationen med vägarna är som den är. Men nej, som du kan läsa i mitt inlägg så står det absolut ingenting om min sida i den debatten, utan bara att jag är less på alla dessa jävla gnällspikar som kräker ur sig negativ skit utan att göra nånting själva åt det de finner negativt.
Klart att det gnälls, det är dyrt att äga och köra bil i Sverige. Då förväntar man sig att vägarna håller en nivå som motsvarar kostnaderna.
Har hållit ögonen på ett par avsnitt `nybelagd´ E4:a och man kan tydligt se (känna) att just denna varma och blöta vinter har gjort sitt. Tät trafik och var tjugonde bil en långtradare har gjort resten. Själv har jag valt däck med utgångspunkt komfort, låg ljudnivå men priset är kortare livslängd och högre bränsleförbrukning.
I denna fråga håller jag med Henrik till 100 % !
Blir snart skattehöjningar för att rusta upp vägnätet. Höjd bränsleskatt är väl bästa botemedlet.
300 miljoner fördelat på 954 mil,
Det blir ca 30000kr per kilometer i tillgänglig budget för åtgärder, om pengarna ska användas till att åtgärda senaste årets försämring.
Vad räcker den summan till?
I varje fall inte ens till en enkel grusning av en skogsväg!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.