Den stora bilfabrikarbetarstrejken i USA har nu pågått i två veckor – men konflikten visar inga tecken på att klinga av.
Under onsdagen gav fackföreningen United Auto Workers (UAW) besked om att strejken kan utökas ännu en gång, om man inte kommer vidare i förhandlingarna.
Motparten, som utgörs av de tre jätteföretagen Ford, GM och Stellantis, har kontrat med egna erbjudanden. Men dessa är ännu inte i närheten av att matcha arbetarnas kravlista.
Och den är omfattande. Löneökningar på 36 procent över fyra år står överst på listan, men utöver det vill man också ha förbättrade pensions- och sjukvårdsvillkor, levnadskostnadsskydd, arbetslöshetsskydd, mer betald semester och så vidare.
Shawn Fain, president för UAW, har också föreslagit att arbetarna ska jobba fyra dagar i veckan – men få betalt för fem.
Under tisdagen var president Joe Biden på plats i Michigan för att visa sitt stöd för fabriksarbetarna, något som ingen sittande president gjort tidigare.
– Håll fast vid era krav. Ni förtjänar den stora löneökning ni behöver, och andra förmåner, sa presidenten i sin megafon.
Det här är också första gången som en strejk drabbar alla ”Big Three”-företagen samtidigt. Hittills har UAW tagit ut 12 700 av sina 145 000 medlemmar i strejk, en siffra som väntas öka på fredagen om parterna inte kan komma överens.
UAW rättfärdigar sina omfattande krav med att företagen har gjort stora vinster de senaste åren, och att cheferna har fått saftiga lönepåslag. GM:s vd Mary Barras ersättning har ökat med 34 procent de senaste fyra åren, till omkring 29 miljoner dollar per år.
Ett annat argument är att flera av punkterna på kravlistan är förmåner som arbetarna tidigare haft, men som förhandlades bort i samband med finanskrisen år 2007. Nu vill man ha tillbaka dem.
En stor biltillverkare som inte drabbas av strejken är Tesla, vars 127 000 anställda saknar facklig anslutning. Vd:n Elon Musk skrev i tisdags i en kommentar på X, tidigare Twitter, att eftergifter för strejkarnas krav är en säker väg till konkurs.
They want a 40% pay raise *and* a 32 hour workweek. Sure way to drive GM, Ford and Chrysler bankrupt in the fast lane.
— Elon Musk (@elonmusk) September 26, 2023
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (19)
- 2 oktober 2023 Fast med en årsinkomst i…
- 2 oktober 2023 Raywave skrev: Sen ska man…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.