De ökade driftkostnaderna för bilar är betydligt högre än Konjunkturinstitutets prognos som pekar på generella prishöjningar på 1,1 procent under 2012, jämfört med 2011.
Motormännens beräkning bygger på uppgifter om kostnader för bränsle, service, reparationer, underhåll, däck, försäkring, skatt, besiktning, parkering, värdeminskning och ränteförlust.
Störst bidragande faktor till de ökade kostnaderna är det högre priset för drivmedel.
– Om man försiktigtvis ska utnämna några vinnare för bilåret 2012 så får det bli de som äger en liten billig dieselbil, säger Milos Kosijer, tekniker på Motormännen.
Som exempel anger Motormännen att milkostnaden för en dieseldriven småbil som kör 2 500 mil på ett år får en milkostnad på 23,42 kronor. För en bensinbil som kostar 380 000 kronor och har en körsträcka på 1 5000 mil blir motsvarande kostnad 70,15 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Motormännens kalkyl?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vad ska man säga?? Man blir bara less att läsa detta!!!
Ganska märkliga och även felaktiga uppgifter tror jag. Bensinbilen i exemplet går snarare 1500 mil/år med den milkostnaden men är ändå ointressant då de antagligen har räknat på att man köper 380000 kr-bilen och endast behåller den i ett år. Klart det blir dålig ekonomi.
Att kostnaden för dieselbilar ökar mer än för bensinbilar var väntat, känns så falskt med bilförsäljare som bara vill sälja diesel. Var själv spekulant förra året och samtliga försäljare som jag stötte på ville sälja dieselbil till mig men då jag bara kör ca 1500 mil/år lönar det sig inte på min bilmodell iaf.
Bilägaren, den ständiga kassakon för staten.
"1 5000 mil" ...
Kör man 15000 mil per år så gör man det bra!
Såna kalkyler värmer en miljöväns hjärta. Jag betalar med glädje 11% mer för min diesel. Hoppas dock att politikerna tar sej i kragen och fixar till 20% nästa år. Kan man hoppas att kommande trängselavgifter och slopade parkeringsförmåner drar sitt strå till stacken? Idag skäms jag över hur billigt det är att flytta mej runt stan i min miljöbil. Marginellt dyrare än att trängas med fyllon och smittspridare på spårvagnar/ bussar. (som dyker upp oförutsägbart i tiden.)
Om man jämför den lilla dieselbilen med en Lexus LFA som bara går en mil per år blir fördelen för dieselbilen än större, har dom missat det ?
När sedan dieselbilen blivit inkörd kostar den bara hälften mot vad som uppges här.
PREVIA skriver: "När sedan dieselbilen blivit inkörd kostar den bara hälften mot vad som uppges här." Hälften av 23,42 är 11,17 kr/mil. Det räcker till bränslet. Men då har Du glömt alla övriga kostnader som är betydligt större än bränslekostnaden, i synnerhet på en Diesel.
Kanske fler än Du som gör det, eftersom det sälj så mycket Dieselbilar i år.
Med all rätt blir snåla dieselbilar billigaste alternativet. Den slösar mindre med energi.
Hoppas dom har räknat in i kalkylen hur mycket man har förbrukat av additiv och slitage av FAP- vilket blir dryg kostand för andra eller tredje ägaren. Många klarar idag 15-18 000 mil men då blir det en dryg kostnad när filter måste bytas och 2-4 liter additiv a 600-1000 kr litern måste fyllas på... att tänka på.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.