12,68 kronor är riktpriset för en liter bensin. Så lågt har det inte varit sedan 2016.
Bränslepriset fortsätter att sjunka i Sverige. Den 24 mars sänkte de stora drivmedelsbolagen sina riktpriser på bensin vid bemannade stationer med 30 öre till 12,68 kronor per liter. Senast priset låg på den nivån var för fyra år sedan, i januari 2016. Det visar statistik från SPBI, Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet.
Att fylla på 50 liter bensin kostar nu 634 kronor. Det är 165,50 kronor billigare än i mitten av januari, när det kostade 799,50 kronor att göra samma sak.
Prisraset inleddes i början av mars då mackkedjorna sänkte priserna med anledning av oro kring coronaviruset och strandade förhandlingar mellan oljeproducenterna Saudiarabien och Ryssland.
Nu fortsätter alltså prispressandet, i alla fall när det gäller bensin. Däremot har priset på diesel justerats uppåt. Den 23 mars plussades literpriset på med 10 öre, till 14,38 kronor vid bemannade stationer.
Att fylla på 50 liter bensin kostar nu 634 kronor. Det är 165,50 kronor billigare än i mitten av januari, när det kostade 799,50 kronor att göra samma sak.
Prisraset inleddes i början av mars då mackkedjorna sänkte priserna med anledning av oro kring coronaviruset och strandade förhandlingar mellan oljeproducenterna Saudiarabien och Ryssland.
Nu fortsätter alltså prispressandet, i alla fall när det gäller bensin. Däremot har priset på diesel justerats uppåt. Den 23 mars plussades literpriset på med 10 öre, till 14,38 kronor vid bemannade stationer.
Bensin | Diesel | |
Pris per liter, 15 januari | 15,99 | 16,59 |
Pris per liter, 24 mars | 12,68 | 14,38 |
Skillnad | –3,31 | –2,21 |
Pris 50 liter, 15 januari | 799,50 | 829,50 |
Pris 50 liter, 24 mars | 634,00 | 719,00 |
Skillnad | –165,50 | –110,50 |
Priserna gäller bemannade stationer. Källa: OKQ8
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det var bättre förr...eller hur det nu var:)
En bit under 6:- milen.
Tor fjällen i 90 mil för 511:-.
Längesedan man åkte en bensinbil för så lite pengar.
Inte,
Priskriget ger garanterat större inverkan än covid-19. Det är dags att slå ut några aktörer från marknaden.
Märkligt. Enligt vissa google-experter påverkar inte omvärdsfaktorer de svenska priserna.
Det är därför som svensk punktbeskattning räddar både moder jord som klimatet - i alla fall om man får tro på miljöfanatikernas fantasier ;-)).
Priserna kommer sannolikt fortsätta att pressas ända fram tills dess att USA kör igång igen. När så sker kan vi nog vänta oss att priset studsar upp mot 13;50 - 14 kr/litern igen. Kina har ju mer eller mindre redan dragit igång.
Men situationen kan vända snabbt. Så här volatilt har vi inte sett priserna sedan 70-talskrisen.
Vad gäller priskriget kommer OPEC snart dra åt kranarna igen. Man har inte råd med något annat och USA pressar sannolikt på.
MVH AL
OPEC ville ju dra åt kranarna häromveckan men vissa länder ville inte då...
Jag hade en fundering på att man i dessa kristider kunde temporärt höja diesel/bensinpriset med t.ex. 3:-/liter för att tillföra statskassan slantarna. Det lär behövas sådana tillskott framgent - så varför inte? Tyvärr blir kalkylen inte så gynnsam; två månader med 3:- mer per liter blir bara i runda svängar 2 miljarder. (ca 5 M bilar med efterföljande kalkyl ger detta.) Så det ger bara ett marginellt tillskott till statskassan - relativt sett. Att sen det blir omöjligt att bli av med de där 3:- är en annan historia.
Nej Pi, det är ett rackarspel han kör med den gode Putin. Om han lyckas kommer USA;s produktion slås ut. Den behöver i alla fall ett pris om 50 dollar/fatet för att nå nollpunkten.
Audi; jag förstår hur du menar men tror att en sådan åtgärd vore förödande för samhällsekonomin. Vi behöver ju underlätta för transportörerna, inte strypa dem ännu mer.
Men en motsvarande insats på tobak skulle ju kunna vara en god idé.
MVH AL
Det gäller att vara om sig och kring sig när man kör elbil. Ha rätt laddkort och framförallt information om hur man laddar till "låg kostnad". Roaming-tjänsterna är smidiga, men de kostar desto mer - lite som innan EU klev in och reglerade marknaden för samtal och mobildata. Det kommer säkerligen att hända igen, men nu med laddinfrastrukturen och betalningsmöjligheterna kring det.
A.L mitt "förslag" var baserat på bränsle till personbilarna och inget annat. Ber om ursäkt för att jag var otydlig - och för att jag inte har någon direkt lösning på hur man enkelt differentierar skatterna mellan nyttotrafik och privatbilism.
Mitt i glädjeyran och den förmodat stora ökningen av körsträckor p g a lägre drivmedelspriser, kan det kan vara bra med en påminnelse om att Sverige enligt det klimatpolitiska ramverket har etappmålet att växthusgasutsläppen från inrikes transporter senast år 2030 ska vara minst 70 procent lägre jämfört med år 2010.
Se http://www.sverigesmiljomal.se/etappmalen/utslapp-av-vaxthusgaser-fran-inrikes-transporter/
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.