Framför allt bensinbilar, men även dieselbilar, håller sitt värde bäst när de går ut till försäljning på andrahandsmarknaden. Det visar en undersökning av ett finländskt analysföretag, Autovista, som har publicerats av nyhetsbrevet Tjänstebilsfakta.
Undersökningen är genomförd på prisutvecklingen på den svenska andrahandsmarknaden och hänsyn till ålder och miltal har tagits. Resultatet visar att bensinbillar behåller sitt värde bäst, följt av dieselbilar, biobränslen och med hybridbilar på sistaplatsen.
Det är framför allt på småbilarnas värde som bensinen står sig bra. Köper man en större bil kan diesel vara att föredra, något som Mathias Björkman, vd på Bilpriser.se, bekräftar i en intervju med Tjänstebilsfakta.
Överlag väntas bensin- och dieselbilar fortsatt att ligga i topp när det gäller värdet som begagnad. Dock bör man se upp med cylindrar över 2,5 liter, då de är dyra i förhållande till vad en kund kommer att vilja betala för sin begagnade bil.
Diskutera: Vad tycker du om olika typer av bilars andrahandsvärden?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Dock bör man se upp med cylindrar över 2,5 liter" cylindrar över 2,5 liter, blir ju en himla stor motor... inte ens RR Merlin V12 har det med sina blygsamma 27 liters cylindervolym...;-)
Prius kom sist. Komplicerade varianter av bilar är det ingen som vill ha begagnat.
Det som köper små bilar begagnat kör sällan många mil per år och därför vill de helst ha bensin.
Ett tag var Prius väldigt populära. Då hade de mycket högt andrahandsvärde. Idag inser folk att man inte får så roligt för pengarna.
Prius designen tar allt emot också. En Golf är en klassiker. Ett begrepp.
Faller Auris HSD också som en sten i pris så kan jag tänka mig att "omförhandla" i mitt tänkande och välja en sådan framför en ny och mindre bil!
Jag tror detta kommer att svänga inom närmsta åren, hybriderna blir billigare och ett alternativ till elbilar som ännu är väldigt dyra, så snart blir nog även hybriderna mer eftertraktade......
Jag förstår att hybridbilarna har lågt andrahandsvärde. Folk vet ju vad som händer med batterier efter 2 år i laptops, mobiler och annan utrustning.
Varför skulle det vara annorlunda i en bil som Prius?
Och med tanke på vad ett nytt batteri kostar till en laptop så ...
Och efter 32 000 mil är batteriet lika bra som det var när det var nytt!
http://news.consumerreports.org/cars/2011/02/200000-mile-toyota-prius-still-performs.html
@PREVIA
Men det här är ju en världssensation! Toyota bygger inte bara bilar som aldrig går sönder, de har dessutom tagit fram (köpt in) batterier som inte tappar i kapacitet ens efter 10 år.
Tänk om alla världens tillverkare av mobiler, datorer, leksaker samt alla andra miljarders olika batteridrivna enheter, skulle känna till detta?
Att hybridbilar tex toyota mfl med dålig - dyr - osäker - teknik inte e eftertraktat på begagnatmarknaden är förståeligt. Att däremot bensinbilar e mer lättsålt än dieselbilar är förvånande särskilt som bilindustrin lobbat för diesel i så många år å att biodrivmedelsbilar tex biogas och etanol är lättsålt e ju självklart särskilt som det går upp för alltfler att oljan börjar att ta slut den sk "peaken" nåddes visst förraåret...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.