Fredagen den 22 juni 2012 tillverkades den sista Mazda RX-8, vilket var Mazdas enda kvarvarande modell med wankelmotor. Detta rapporterar tidningen Automotive News.
Till skillnad från en konventionell förbränningsmotor har Wankelmotorn en roterande trekantig konvex kolv i en oval cylinder. Motortypen uppfanns av Felix Wankel i Tyskland år 1953 och är känd för mjuk och tyst gång, varvvillighet samt att den klarar av att producera mer effekt för sin storlek jämfört med en vanlig fyrtaktsmotor.
Mazda har byggt wankelmotorer sedan 1961 och nu upphör alltså tillverkningen, åtminstone för tillfället. Den stora nackdelen med wankelmotorn är den höga bränsleförbrukningen och Mazda ska nu enligt uppgift i stället satsa på sina konventionella SkyActiv-motorer.
Mazdas vd Takashi Yamanouchi tillägger dock:
”Produktionen av RX-8 kommer upphöra, men wankelmotorn kommer att leva vidare som en viktig del av Mazdas själ”
Diskutera: Vad tycker du om wankelmotorn?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Synd. Wankelmotorn är en elegant konstruktion. Tråkigt att det inte gick att lösa problemen med hög bränsleförbrukning.
Min första bil var en Mazda RX-4, årsmodell -75. Den var röd med ljusbrun inredning, Slotmags-kopior och hart top-tak.
Wankelmotorn var helt underbar, den bad om att bli varvad och hånade mig om jag växlade innan rödmarkeringen. De 116 hk kändes som betydligt fler, polarens webertrimmande Ascona hade inte en chans. Spöade även Golf GTI och Peugeot 205 GTI i rödljusrace med min riskokare.
Jag var också först fram till macken, soppaförbrukningen var inte att leka med, speciellt inte om man lekte med GTI-bilar och haft tung gasfot. Motor hade volym som en 4:a, var stark som en 6:a och drog bensin som en 8:a.
Mitt första minne av en wankel är en RX4 (Mr Burns?) som jag utmanade vid ett rödljus 1977 eller 1978 i Karlstad. Själv satt jag i en lånad MB 280S. Trodde det var en "sketen" Mazda. Det sket sig... för mig. Rejält.
Jag hade en Mazda RX-8 som jag sålde förra sommaren. Grymt trevlig bil, men wankelmotorn ser jag mest som en nackdel. Dels bränsleförbrukningen, men å andra sidan körde jag inte så mycket med den så det värdeminskningen kostade mer. Men det verkar som om motorerna behöver renoveras vid ca 10 000 mil, och detta gjorde att jag drog mig för att använda bilen i onödan.
Jag sammanfattar wankelmotorn såhär: Ok i en sportbil, men har inga egentliga fördelar (något lägre vikt än en fyra), men den kommer aldrig att slå igenom på bred front, bränsleförbrukningen tror jag är omöjlig att komma åt (jag kan skriva varför om ni är intresserade).
Min första resa till fjällen gjordes i en Mazda RX 4a, en morgon var det -32 grader i den lilla Norska by där vi befann oss, ingen bil i området ville starta, men Mazdan hoppade igång som om det vore sommar ute.
Wankel kommer tillbaka, Mazda bekräftar fortsatt forskning och utveckling:
http://www.autoguide.com/auto-news/2013/02/new-mazda-rotary-engine-in-development.html
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.