Nybilsförsäljningen går fortsatt trögt i Sverige, men det gör inte andrahandsmarknaden. I juni såldes 127 472 begagnade bilar vilket är den högsta månadssiffran på ett och ett halvt år.
Coronapandemin verkar ha skrämt bort de flesta från att köpa en ny bil, men på begagnatmarknaden ser det annorlunda ut. Enligt en ny rapport från bilförmedlaren Kvdbil gjordes totalt 357 959 ägarbyten under det andra kvartalet 2020, vilket är en ökning med 1,8 procent jämfört med samma period förra året. I juni såldes hela 127 472 av dessa bilar vilket är den högsta månadssiffran på ett och ett halvt år.
– Vi är redan tillbaka och över de försäljnings- och prisnivåer som gällde innan pandemin. Det finns ett stort sug efter begagnade bilar, säger Kvdbils försäljningschef Madeleine Fritz i ett pressmeddelande.
I Stockholm ökade försäljningen mest under det andra kvartalet. Jämfört med samma period 2019 såg man en ökning på 8 procent.
– Coronaviruset har snabbt ändrat våra resvanor och det är mest påtagligt i större städer där det normalt sett är fler som reser kollektivt. Nu vill fler ta sig fram med bil och då ingen vet hur länge pandemin kommer pågå är det naturligt att man vänder sig till andrahandsmarknaden där man kan göra ett mer ekonomiskt val. Sedan tror jag också att det var många storstadsbor som valde att skaffa sig en hemester-bil. I juni var köptrycket något utöver det vanliga, säger hon.
Enligt Madeleine Fritz märks den ökade efterfrågan av även i bilhallarna. Vid årsskiftet var lagren på rekordhöga nivåer, men efter försommaren har utbudet sjunkit med 10 procent.Detta sker samtidigt som exporten sjunkit kraftigt. Under det andra kvartalet minskade försäljningen till utlandet med 39 procent jämfört med 2019.
– Förut gick det långtradarlaster till Norge och Tyskland varje dag från svenska bilfirmor, men så är det inte längre. Det är svenska kunder som står för försäljningsökningen, säger Madeleine Fritz.
Enligt Kvdbils egna försäljningsdata har även priserna stigit. Efter att ha nått årslägsta i mars ökade priserna med 6 procent under det andra kvartalet.
Kvdbils statistik över begagnade bilköp i Sverige hämtas från statistikföretaget Vrooms sammanställning av filregistret transaktionsdata.
Diskutera: Varför tror du att andrahandsmarknaden går bra just nu?
– Vi är redan tillbaka och över de försäljnings- och prisnivåer som gällde innan pandemin. Det finns ett stort sug efter begagnade bilar, säger Kvdbils försäljningschef Madeleine Fritz i ett pressmeddelande.
I Stockholm ökade försäljningen mest under det andra kvartalet. Jämfört med samma period 2019 såg man en ökning på 8 procent.
– Coronaviruset har snabbt ändrat våra resvanor och det är mest påtagligt i större städer där det normalt sett är fler som reser kollektivt. Nu vill fler ta sig fram med bil och då ingen vet hur länge pandemin kommer pågå är det naturligt att man vänder sig till andrahandsmarknaden där man kan göra ett mer ekonomiskt val. Sedan tror jag också att det var många storstadsbor som valde att skaffa sig en hemester-bil. I juni var köptrycket något utöver det vanliga, säger hon.
Enligt Madeleine Fritz märks den ökade efterfrågan av även i bilhallarna. Vid årsskiftet var lagren på rekordhöga nivåer, men efter försommaren har utbudet sjunkit med 10 procent.Detta sker samtidigt som exporten sjunkit kraftigt. Under det andra kvartalet minskade försäljningen till utlandet med 39 procent jämfört med 2019.
– Förut gick det långtradarlaster till Norge och Tyskland varje dag från svenska bilfirmor, men så är det inte längre. Det är svenska kunder som står för försäljningsökningen, säger Madeleine Fritz.
Enligt Kvdbils egna försäljningsdata har även priserna stigit. Efter att ha nått årslägsta i mars ökade priserna med 6 procent under det andra kvartalet.
Kvdbils statistik över begagnade bilköp i Sverige hämtas från statistikföretaget Vrooms sammanställning av filregistret transaktionsdata.
Diskutera: Varför tror du att andrahandsmarknaden går bra just nu?
Försäljning per län:
Län | Q2 2020 | Q2 2019 | Förändring (%) |
Stockholm | 65 081 | 60 053 | +8 |
Uppsala | 12 273 | 11 857 | +4 |
Södermanland | 11 649 | 11 959 | -3 |
Östergötland | 16 203 | 16 402 | -1 |
Jönköping | 13 557 | 13 737 | -1 |
Kronoberg | 7 843 | 8 040 | -2 |
Kalmar | 10 069 | 10 038 | ±0 |
Gotland | 2 319 | 2 317 | ±0 |
Blekinge | 5 778 | 6 190 | -7 |
Skåne | 50 963 | 48 137 | +6 |
Halland | 11 616 | 11 453 | +1 |
Västra Götaland | 56 473 | 56 270 | ±0 |
Värmland | 11 826 | 12 167 | -3 |
Örebro | 12 806 | 12 638 | +1 |
Västmanland | 10 911 | 11 005 | -1 |
Dalarna | 12 076 | 12 231 | -1 |
Gävleborg | 11 341 | 11 837 | -4 |
Västernorrland | 10 281 | 10 226 | +1 |
Jämtland | 5 316 | 5 504 | -3 |
Västerbotten | 9 464 | 9 329 | +1 |
Norrbotten | 10 021 | 10 135 | -1 |
Övrigt | 113 | 65 | +74 |
Summa | 357 959 | 351 590 | +1,8 |
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fler och fler har till sist upptäckt att det finns pengar att tjäna på att köpa begagnat och då helst privat. Har du inte brått kan du maximera affären genom att vänta till rätt bil med rätt utrustning dyker upp. Själv har jag flera gånger hittat den färdigutrustade bilen som rullat 200-2000 mil med vinterhjul (som nya), dragkrok, motorvärmare, fjärrljus etc och dessutom från fabrik automatlåda, backkamera,navigation etc. Allt detta till ett pris som ligger ca 55-65% under nypris. Det handlar om att ha is i magen och att kunna köpa först och sälja sen.
PS! Det ska naturligtvis vara 55-60 % av nypris och inget annat.
Tveksamt om man får en bil med 500 mil för 55% av nypris... Tycker många gånger lätt beg bilar är lika dyra som nya
Jarl, du får kanske en bil med 4000-6000 mil på mätare för halva nybilspriset och då kanske 2-3 år gammal...
55-65% av nypris är för mej helt normalt.Senaste köp är gjord oktober 2018 och var en Dacia Duster Laureate Hdi automat-2017 med diverse extrautrustning som förra ägaren gett 198500 kr för 12 månader tidigare. Det ingick vinterhjul som nya, 3 st Hella fjärrljus, motorvärmare, bagagerumsmatta m.m. Bilen köpte jag rent av för 125 000 kr. Detta är ca 62 % av nypris. Påstå inte att det är särskilt lätt vid affär på en Dacia för det är ungefär tvärtom d.v.s. en Duster har ett ovanligt bra andrahandsvärde bl.a. naturligtvis för att utgångspriset är förhållandevis lågt. Vill ni har fler exempel finns dessa "på hög" eftersom jag för körjournal sedan ca 45 år tillbaka. Andra bilaffärer med liknande prisbild är Citroen Berlingo, Citroen Xsara Picasso, Kia Venga, Renault Clio Grandtour, Seat Toledo m.m. Alla Bilar som köpts nästan nya och sålda efter 1-3 år.
Ja Glimma jag förstår när jag ser vad du räknar upp för bilar. :)
Vill man ha problem köper man en Dacia Duster. Min brors motor skar efter bara 9000 mil trots alla service gjorda enligt schemat. Nu gick det mesta på försäkringen men det blev ändå en saftig självrisk. Nu har den nya motorn börjat läcka olja så det blir in på verkstad igen och ingen verkar ha tid nu mitt i semester tider och det blev ingen lånebil då bilen är äldre än tre år.
Jag tror att extraskatten på nya bilar gör mycket. Sen har inte alla råd med elbilar, dessutom är den inte praktisk att använda alla gånger.
Ja du glimma ” rätt bil med rätt utrustning dyker upp”
Av dom du ramsar upp så skulle jag inte vilja betala ens 25% av nypriset.
Guran: Egentligen skulle jag överhuvudtaget inte kommentera en sådan enfaldig kommentar. Det jag har upplevt och lärt mej under mitt långa och intensiva billiv kommer du aldrig i närheten av. Hur man gör en bra bilaffär med låga ägarkostnader och problemfrihet är inte enkelt, vilket gång på gång visar sej i åsikter som framförs i detta forum utan att någon egen erfarenhet av vikt finns som tyngd bakom. En dokumenterad milkostnad på 21-23 kr ( i dagens pengavärde) under en lång följd av år är mer värt än allmänt tyckande och troende.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.