BMW:s eldrivna suv-modell iX har en räckvidd på upp till 63 mil enligt WLTP-körcykeln. Nu utlovar amerikanska uppstartsföretaget Our Next Energy ett betydligt effektivare batteri som förlänger räckvidden med över 50 procent.
Företaget har tidigare bytt ut batteripaketet i en Tesla Model S och lyckades därefter köra 121 mil på en laddning. Nu utlovas en räckvidd på 96,5 mil i BMW iX.
BMW har investerat i företaget som utvecklar batterier med två separata kemiska formler istället för en som annars är standard. Varje formel är anpassad för olika situationer och batteriet ska därmed kunna leverera bättre prestanda under fler förhållanden.
– Vanliga situationer som motorvägshastighet, vinterklimat, branta berg, tunga släp eller en kombination av alla fyra skapar utmaningar för elbilar. Vi planerar att packa in dubbelt så mycket energi i batterierna för att elbilar enkelt kan hantera långdistanskörning under verkliga förhållanden, säger Mujeeb Ijaz som är batteriföretagets grundare och vd.
Batteriet ska även använda mindre litium, grafit, nickel och kobolt än ett konventionellt elbilsbatteri, men det är oklart exakt vilket batteri företaget jämför med.
Än så länge är räckviddssiffran på 96,5 mil teoretisk – den har inte testats i verkligheten. Men nu utökas samarbetet mellan BMW och Our Next Energy, och en prototypbil ska färdigställas innan årsskiftet. Då kan räckvidden också testas på väg.
Kommentarer till artikeln (7)
- 15 juni 2022 40-talisten skrev: saabnisse…
- 15 juni 2022 40-talisten, Vill ha och…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.