En funktion som påminner föraren att använda bilbälte har funnits i många år och blev lagkrav inom EU för sju år sedan. Nu visar en ny studie från Folksam att bältespåminnaren verkligen fungerar.
”Förare i bilar med bältespåminnare använder bilbältet i över 99 procent i Folksams studie. I bilar utan en bältespåminnare ligger bältesanvändningen på strax under 93 procent”, skriver försäkringsbolaget i ett pressmeddelande.
– Det framgår tydligt i vår studie att bältespåminnare har en mycket stor effekt på bältesanvändningen. 90 procent av de som inte använder bilbälte tar på sig det tack vare bältespåminnaren. Och det mest glädjande är att vi kan se att de har samma stora effekt även i 15–20 år gamla bilar. Det här är oerhört viktigt då bilbältet har den enskilt största effekten på att minska skador vid en kollision, säger Anders Kullgren, forskningschef Folksam.
Han påpekar även att föraren behöver vara bältad för att bilens andra säkerhetssystem, som krockkudden, ska ge optimalt skydd, och att bältespåminnaren beräknas ha räddat nära 300 liv på svenska vägar sedan den introducerades.
Läs också: Länet där flest åker utan bilbälte
• Bilbältet halverar risken att omkomma vid en kollision i personbilar.
• Generellt sett använder mellan 96 och 98 procent av svenska bilförare bälte. Men en fjärdedel av de som omkom på svenska vägar förra året hade inte bilbälte på sig.
• I studien noterades även om föraren försökte lura bältespåminnaren genom att ha bältet bakom ryggen. Det gjorde bara fyra personer.
• Totalt ingick 3 307 bilister i studien som genomfördes på ett tiotal platser runt om i Stockholm under hösten 2020.
Källa: Folksam
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag hatar bilar som inte kan flyttas på parkeringen på ettans växel utan att det plingar tutar och varnar hysteriskt.
Vissa eller alla Franska bilar verkar vara så och dessutom med ett öronbedövande ljud så gångtrafikanterna vid sidan reagerar.
Och föresten även vissa asiatiska.
Våran Renault på jobbet slutar inte plinga fast den står still.
Riktigt skräp.
Mja, det där plingandet är olika på olika modeller och år. Kanske är de mer hysteriska på nya bilar, men våra gamla kan flyttas en liten bit utan att väsnas. Men över, säg 10 km/h, börjas det och skruvas sedan upp allt högre.
Att en fjärdedel omkommer utan bälte är nog kopplat till den tredjedel som omkommer onykter. Det är ju mycket joyrides på fyllan, och då är bälte inte så intressant. En del bilar "ger upp" med varningen efter en stund.
Min håller sig lugn upp till 24 km/h. Det är rätt skönt och så ska det vara. Men något jag inte gillar är bekräftelsen från baksätet på att inga bälten är kopplade, trotts att inga sitter där. Varje gång kommer det meddelandet upp som en stor blaffa rakt över displayen när jag startar och kör iväg. Väldigt tröttsamt och irriterande. Baksätet används sällan och därför bör inte konstruktionen vara sådan som att baksätet används dagligen.
mso 1000 - ett förslag är du i så fall tar på dig bältet. Så jobbigt är det inte...
Tuffa killar kör utan bälte, tills det händer något.
I mina bilar har plinget hållit sig lugnt i lägre hastigheter så inga problem med pling vid P-manövrar,
Plingandet gör att jag tar på mig bältet när jag kör hem från brevlådan.
Har man körkort om man som förare behöver bältespåminnare för att få på sig bältet?
Skönt att se att det här heter "bältespåminnare" - som påminner om bilbältet. Värre är det när folk skriver "bältesvarnare" - som varnar för bilbältet ...
Hade ingen varnare i min Amazon -58 men det satt en i min Volvo 142GL -74. En skrällig summerton som man ville tysta fortast möjligt;) I dag är bältespåminnarna betydligt diskretare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.