Volvo har ökat försäljningen rejält de senaste åren. Förra året slog Volvo försäljningsrekord för sjätte året i rad och passerade drömgränsen 700.000 sålda bilar – en ökning med nästan tio procent jämfört med året innan.
En stor del av ökningen hör ihop med att försäljningen av suvar fortsätter öka. Volvo är en av tillverkarna med störst suv-andel i hela bilvärlden och förra året stod suvarna för mer än sex av tio sålda Volvobilar.
Men nackdelen är att Volvos snittsiffra för koldioxidutsläpp också ökar när suv-försäljningen drar iväg. Suvar har högre förbrukning än motsvarande lågbyggd bil och när många köpare dessutom väljer en bensinbil efter dieselskandalen ökar koldioxidutsläppen ännu mer.
Nästa år skärps EU:s lagkrav på hur mycket koldioxid biltillverkarna får släppa ut, och Volvo är en av biltillverkarna som ligger sämst till när det gäller koldioxidutsläpp. Det innebär att Volvo riskerar dryga böter, enligt en rapport från PA Consulting.
Exakt hur höga utsläpp biltillverkarna får ha skiljer sig mellan olika märken beroende på hur modellportföljen ser ut. Men enligt den nya rapporten kommer de 13 största biltillverkarna alla behöva betala någon form av böter.
Förra året hade Volvo en snittsiffra för koldioxidutsläpp på 129,5 gram per kilometer – långt från Volvos mål på 108,5 gram. Om Volvo kan sänka utsläppen till 121 gram nästa år, vilket PA Consulting räknar med, hamnar bötesbeloppet på omkring fyra miljarder kronor.
Toyota ligger bäst till i undersökningen när det gäller koldioxidutsläpp med en snittsiffra på 100,9 gram per kilometer. Toyota ”kommer undan” med 190 miljoner kronor i böter om konsultfirmans beräkningar stämmer.
Allra värst i undersökningen är Volkswagen som riskerar böter på 47 miljarder kronor.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.