Det är amerikanska motororganisationen American Automobile Association, AAA, som testat autobromsens förmåga att upptäcka och stanna för vuxna fotgängare och barn.
Testen gjordes i såväl i mörker som dagsljus. Bilarna som testades var Tesla Model 3, Toyota Camry, Honda Accord och Chevrolet Malibu, samtliga av 2019 års modell.
Bilarna färdades i en hastighet mellan 32 kilometer i timmen och 48 kilometer i timmen. Bästa utfallet kom när bilarna skulle undvika kollision med en vuxen testdocka i 32 kilometer i timmen som gick tvärs över vägen i dagsljus. Här lyckades fordonen stanna innan krock i 60 procent av fallen.
Men när den fullvuxna testdockan ersattes av en i barnstorlek, som rörde sig mellan två parkerade bilar och ut i gatan, körde bilarna på barnet i 89 procent av fallen i 32 kilometer i timmen.
När bilarna svängde höger in på en gata där en vuxen person gick över vägen resulterade det i påkörning för samtliga testfordon.
AAA konstaterar också att systemen var ineffektiva i alla scenarion där bilarna färdades i den högre hastigheten, 48 kilometer i timmen och att ingen av dem upptäckte en vuxen fotgängare när det var mörkt.
Diskutera: Vad tycker du om autobroms med fotgängarskydd?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Precis! Och vad händer när en förare litar på autobromsen tror du? Jo, det uppenbara händelseförloppet är att föraren då sitter och litar på autobromsen och interagerar med sitt fordon på annat vis än om hon inte litat på tekniken. Hon sliter förstås fram mobilen. Autobroms med mera auto fungerar inte tillsammans med människor ty de förändrar hur vi interagerar med våra fordon. Och när de då inte fungerar alls så skapas olyckor som annars inte hade behövt hända.
Detta är vad som händer ty det är helt mänskligt. Dessutom är det vad tillverkarna vill skall hända: För annars får de inte sin teknik testad. Den testas på oss så att den är funktionell till dess autonoma fordon gör entré. Vi är bara försökskaninerna.
För övrigt skall bilar utrustade med autobroms ha dessa testade en gång per år på Bilprovningen. De förändrar hur föraren interagerar med fordonet och skall därmed testas.
.
Klarsynt: Vilka källor med statistiskt säkerställd fakta hänvisar du till när du påstår att autobroms ändrar förarens beteende kontra om samma förare kört bil utan autobroms?
Jaha, låter ju som att systemet är ganska värdelöst. Då visste man det. Ok, säkert hjälper det till att minska farten lite i många situationer, men speciellt bra verkar det ju inte fungera.
Men det är väl aldrig någonsin någon biltillverkare som gått ut och sagt att ni kan sluta bromsa själva för bilen gör det åt er?!? Detta är ett hjälpsystem! Som kanske kliver på bromsen nån millisekund tidigare än vad föraren hade gjort, och på det sättet om det inte går att stanna helt iaf träffar med lite mindre hastighet, vilken kan vara skillnaden mellan liv och död för en oskyddad trafikant. Om man inte samtidigt jämför testerna med lika många tester med människa bakom ratten och samma förutsättningar så säger det ju ingenting. Visar det sig att autobroms och förare tillsammans då minskar olyckorna med någon procent jämfört med enbart förare så är ju faktiskt systemet en succé......fråga den personen som slapp bli påkörd....
I denna fråga är jag helt överens med Henrik ! Och jag är fullständigt övertygad om att bisysslor under körningen som att illegalt ägna sig åt mobilen istället för trafiken är minst lika vanligt hos bilförare som har bilar utan s k autobroms. All hjälp vi kan få för att nedbringa olyckor och följden av dessa är positiv och som allt annat tekniskt så utvecklas tekniken successivt och är inte fulländad från början.
Nej, jag tror med bestämdhet att folk med diverse "hjälpsystem" blir mer nonchalanta. Det ser jag i Stockholmstrafiken där nyare bilar med dessa system ofta är inne och vinglar i andra filer, systemen fungerar inte... men chauffören sitter och fipplar med mobilen.
Har en känsla av att ni som "tror" att förare med bilar som har dessa hjälpsystem "fipplar" mera med mobilen själva kör bilar utan dessa system och för fram dessa åsikter för att rättfärdiga era egna bilval. Har kört bilar med dessa system under flera år nu och inte förändrat mitt förarbeteende. Däremot får system som adaptiva farthållare effekten att om man mer eller mindre alltid använder denna så håller man betydligt längre avstånd till framförvarande bilar i motsats till väldigt många bilar vars förare uppenbarligen är väldigt närsynta. Och inte alltför sällan bilar som man vet saknar dessa nya säkerhetsfunktioner.
Saabium: Så du menar att i en bil utan autosystem hade inte bilen vinglat? Du menar att samma förare om han kört en äldre bil hade struntat i mobilen och suttit med helkoll på trafiken istället? Bullshit tror jag....samt hur vet du att just den nyare bilen som du ser vinglar har filhållningssystem och om den har det att den har det aktivt och därmed kan avgöra om det inte fungerar eller ej?
GRP: Bara till att välja medpassagerare som inte tjafsar så mycket då ;)
Haha
Jag kommer ihåg när ABS-bromsarna började komma på bilarna: Exakt samma kommentarer, en del har svårt för utveckling.
Jag kommer ihåg när en ansedd systertidning kopplade ur ABS-systemet ur en BMW och gjorde bedömningen av bromsförmågan då. En del av dessa herrar jobbar väl nu på ViB.
Tiden går fort när man har roligt brukar det heta
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.