Siktfältet i traditionella platta sidobackspeglar är mellan 15 och 17 grader.
I den nya spegeln som matematikprofessorn Dr. R. Andrew Hicks tillverkat och tagit patent på blir siktfältet bakåt mer än dubbelt så stort – ungefär 45 grader – och objekt snett bakom fordonet som annars hamnar utanför siktfältet, i döda vinkeln, blir alltså synliga.
Tillbehörsspeglar för döda vinkeln och sidospeglar vars yttersta del är vinklad utåt finns sedan tidigare, men dessa skapar en förvrängd bild där raka linjer blir sneda och objekt blir mindre och ser ut som de befinner sig på ett större avstånd än vad de egentligen gör.
Den nya sidospegeln som uppfunnits vid Drexel University i Philadelphia, USA, är smått välvd och förvrängningarna ska knappt vara märkbara. Dr. R. Andrew Hicks har använt sig av en matematisk algoritm för att exakt kunna kontrollera hur ljuset studsar mot spegeln. Den välvda ytan kan liknas vid en diskokulas och består egentligen av tiotusentals mindre delar riktade åt olika håll.
I USA kan spegeln dock inte installeras som standard på nya bilars förarsida eftersom lagen där kräver en platt spegel. På passagerarsidan är välvda speglar godkända med texten “Objects in mirror are closer than they appear.”
Diskutera: Vad tycker du om den välvda sidobackspegeln?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra uppfinning.
Att sen amerikanerna skjuter sig i foten med sina förbud bara för att man hela tiden är rädd för att bli stämd är ju tråkigt för dom.
Men ta hit speglarna.
Hmmm, kan någon identifiera monumentet i bakgrunden? Först såg det ut som Siegesäule i Berlin, men vid en närmare titt verkar det inte stämma. Dessutom finns ingen sådan byggnad bredvid Siegesäule. Dessutom rimmar det dåligt med en professor från Philadelphia. Ett liknande monument kallat Trenton Battle Monument finns ju i Philadelphia men då stämmer figuren längst upp dåligt. Sedan saknar Trenton-monumentet det där hålet i fundamentet + att det väl inte finns biltrafik runt Trenton. Men att döma av den blå bilens regskylt kan platsen vara i Östeuropa eller i Asien. Jag går bet. Någon som kan bidra med lösningen? (Är väl antagligen banalt enkelt, men nu har allt låst sig.)
SAAB kom med den 1978- som standard.
Utgick under GM-eran.
Kapten, staden kanske heter Photoshop. Man kan aldrig mer lita på en bild.
Kunde vem som helst kommit på ser man här i patentbeskrivningen.
http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO2&Sect2=HITOFF&p=1&u=%2Fnetahtml%2FPTO%2Fsearch-bool.html&r=1&f=G&l=50&co1=AND&d=PTXT&s1=8180606&OS=8180606&RS=8180606
Och här en bra bild som visar skillnaden med nya spegeln jämfört med nuvarande speglar.
http://edition.cnn.com/2012/06/08/tech/blind-spot-mirror-patent/
Säkert bra även för den som inte har det lika lätt att vrida på huvudet längre.
Staden har i alla fall högertrafik. Alltid något att gå på.
Argentina? Buenos Aires?
Tjalle, menar du att Saab hade sådana här backspeglar? De måste varit dyra eftersom de övergav dem. Men då kunde de ju varit som extra tillval mot ett merpris. Jag menar kan folk betala en rejäl slant extra för dödavinkelvarnare så borde de kunna lägga till för sådana här speglar, som verkar vettiga.
@Thommys
SAAB hade sådana backspeglar, men fick inte särskilt mycket "kredit".
Dom kostade extra - men inga "jättepengar"
GM tyckte inte att det var värt kostnaden och tog bort.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.