Tyskland ligger centralt i Europa med gränser mot många andra länder. Det gör att inte bara tyskar befolkar motorvägsnätet Autobahn, utan även gott om utlänningar. Enligt Svenska Dagbladet drabbas bilisterna av allt längre bilköer, samtidigt som vägarna förfaller. Det får tyskarna att se rött.
De tyska kristdemokraterna i Bayern, CSU, tillika Angela Merkels systerparti, gick enligt SvD till val på att man ska tvinga utländska bilister och åkare att betala för att få köra på Autobahn, ett krav för att skriva under en regeringskoalition. Pengarna ska användas till underhåll av vägarna.
Förslaget har dock stött på problem. EU-lagar kan sätta stopp för modellen där utlänningar tvingas betala medan tyskarna slipper, men att tvinga tyskarna att betala är samtidigt inte aktuellt för CSU.
Hittar lösning
Nu kan det dock finnas en öppning för att driva igenom en lag. Enligt SvD har EU:s transportkommissionär, Siim Kallas, öppnat för en modell där alla måste betala vägtullen, men där tyskarna får tillbaka pengarna i form av rabatt på bilskatten.
Modellen som föreslås hämtas från Österrike, där bilisterna köper ett klistermärke som man sätter på framrutan för att visa att avgiften är betald. Enligt förslaget ska det kosta 100 euro, motsvarande 880 kronor, om året att köra på Autobahn. För dem som bara ska köra genom landet tillfälligt ska dock mindre kostsamma varianter finnas.
För tillfället har inget beslut tagits, men enligt vad SvD erfar ska frågan ligga nära till hands i de pågående förhandlingarna för regeringsbildningen.
Diskutera: Skulle du betala för att få köra på Autobahn?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja, jag skulle betala. Vi har ett ännu större problem här i Sverige. På E6:an genom Västkusten får alla rika norrmän (sett till nationen Norges fonder) åka gratis. När vi kommer upp till Oslo och andra lite större städer, för att inte tala om alla "bomvejar" i fjällen, ja då får vi minsann betala för deras ofta dåliga vägar.
Så, jag låt tyskarna införa (med rabatt för den egna nationens bilister) så kan vi i Sverige införa på motsvarande sätt. Då kanske vi skulle kunna bygga fler motorvägar snabbare?
Här i Sverige låter vi svenska fordon betala trängselskatt men utrikes fordon slipper. I Tyskland ska det tydligen bli tvärtom. Får mig tänka på uttrycket "De dumma svenskarna".
Det finns uppenbarligen modeller för att alla trafikanter, inrikes som utrikes skall betala, varför funkar det då inte i Sverige?
Om man vill komma söder om alperna finns det i princip redan i dag små möjligheter att åka hela vägen gratis. Då får man hålla sig till mindre vägar både i Österrike, Schweiz och Frankrike som alla har motorvägsavgifter.
Regeringen har ju utlovat att alla norrmän m fl utlänningar ska få betala trängselskatt genom bl a Göteborg men det tycks vara oerhört komplicerat. Det skulle ju ha varit igång nu vid årsskiftet men har naturligtvis skjutits in i en oviss framtid. Trots köerna är ju ändå Autobahn snabbaste sättet att ta sig genom Tyskland så betalning är allt ok.
Foxhunter har ju helt rätt.
Varför ska vi betala vägavgifter i utlandet när deras bilister åker gratis i Sverige?
Kapten, läs första meningen under rubriken så förstår du varför tyskarna kom in här.
Det är ingen hejd på avgifter som skall kramas ur bilismen.
Tycker nog att de utlänska bilisterna skall betala avgifter när de kör i Sverige, saftiga sådana ochså. Och vi Svenskar skall slippa.
Sedan får alla som arbetar med turistnäringen torka sina svettiga händer.
Vad har man tänkt sig? Skall utlänningar bort från säkra autobahn och i stället välja mindre säkra vägar? Det är väl enda sättet att minska trafiken på autobahn.
Det är klart att de ska kunna ta betalt. Så gör man ju i USA, Frankrike och andra länder. Fullständigt normalt.
Det är väl knappast troligt att det kommer att påverka turismen i någon större utsträckning. Valet av betalsystem är dock väldigt viktigt eftersom en vignette som t ex Österrike har inte skapar köer utom just vid gränspassagerna och det kommer då säkerligen att kunna köpas lite varstans. Bommar eller fotografering är ju knappast alternativ. F ö så ska ju Sverige börja ta avgifter av utländska fordon och skicka räkningarna utomlands eftersom det ju numera går för sig. Det har vi ju sett hur Italien gör för sina TZL-avgifter.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.