Elbilar brukar ofta beskrivas som lokalt utsläppsfria, eftersom de inte har några avgasutsläpp från en förbränningsmotor.
Men det kanske inte alltid är hela sanningen. Förutom de utsläpp som uppstår under produktionen ger elbilar – precis som alla andra bilar – ifrån sig partiklar från däcken och bromsarna. De är skadliga för hälsan och kan ta sig ut i blodomloppet.
Audi testar just nu en ny teknik som är utvecklad tillsammans med företaget Mann + Hummel. Ett partikelfilter monteras längst fram bakom bilens grill och filtret renar den luft som sugs in medan bilen körs.
Partikelfiltret har testats under 5 000 mils körning och enligt Audi renas ungefär så många partiklar som bilen beräknas släppa ut under sin körning i en stad med partikelhalter på Stuttgarts nivå. Bilens förmåga att kyla ned batteriet och drivlinan ska inte påverkas ens när det är riktigt varmt eller bilen står stilla.
Att byta partikelfilter i vanliga bilar med förbränningsmotorer görs visserligen inte så ofta, men det kan vara extremt dyrt. Hur dyrt Audis partikelfilter blir att byta ut är oklart, men det ska kunna servas eller bytas ut i samband med vanlig service.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (5)
- 17 oktober 2022 SnookerPro skrev: Det…
- 17 oktober 2022 Det intressanta är ju hur…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.