Nästa artikel
Audi rekommenderar fler oljebyten
Nyheter

Audi rekommenderar fler oljebyten

Publicerad 11 juni 2012 (uppdaterad 12 juni 2012)
Audi har haft problem med frusen vevhusventilation och havererade motorer. På Kenneth Johanssons A6 2,0 TFSI skar motorn.

På Kenneth Johanssons Audi A6 2,0 TFSI från 2007 skar motorn och enligt verkstaden skulle ett motorbyte kosta närmare 100 000 kr. Audi rekommenderar nu bilägare att oftare byta olja om man kör korta sträckor.

Det var i februari i år som motorhaveriet inträffade. Kenneth Johansson i Nässjö hade gått ut och startat bilen åt sin fru eftersom hon skulle köra den.

– Jag startade bilen och lät den gå på tomgång en stund för att börja ladda batteriet. När min fru skulle köra iväg upptäckte hon att oljelampan lyste. Jag fyllde på en liter olja och lampan slocknade. När min fru körde iväg kom hon bara ungefär 500 meter innan det hördes ett oljud och motorn stannade, säger Kenneth Johansson.

Bilen togs med bärgare till en mindre verkstad där de inte visste vad som hänt med motorn. En ny bärgning tog bilen till auktoriserade Audiverkstaden Atteviks i Nässjö. Där konstaterade mekaniker att kamaxlarna skurit och att motorns ventiler slagit i kolvarna. Vevhusets ramlager hade troligen skurit. Vevhusventilationen hade frusit till följd av fukt. Yttertemperaturen vid motorhaveriet var 17 minusgrader.

– Jag fick ett prisförslag på motorbyte för 98 400 kr. Då frågade jag om det fanns någon möjlighet att få goodwill, men det blev först nobben, eftersom jag inte servat bilen hos Atteviks, säger Kenneth Johansson.
 
Verkstaden lyckades dock få tag i en begagnad utbytesmotor som gått cirka 8 600 mil. Det gjorde att motorbytet skulle kosta 35 000 kr istället. Den tidigare motorn hade gått
17 600 mil när haveriet inträffade.

– Jag kontaktade Atteviks vd och efter det sänkte de priset för motorbytet ytterligare som goodwill. 25 000 kr skulle jag få betala, säger Kenneth Johansson. Jag har också fått veta att Audi har ändrat konstruktionen på oljesilen, så de kan ju inte vara omedvetna om det här problemet.

– Jag tycker att Audi borde gå ut med en varning till ägarna, för det här är ju inget man själv kan göra för att undvika problem.

– För att hjälpa den här kunden som har råkat illa ut så har vi delvis tagit det här på goodwill, säger Anders Krantz, servicemarknadschef på Atteviks i Jönköping.

Men vad som orsakade motorhaveriet vill han inte gå in på, utan hänvisar till general-agenten.

Kenneth Johansson är bara en av många Audi A6-ägare som drabbats av motorproblem. På olika Audiforum finns många ägare som rapporterar om liknande motorfel. General-agenten Audi Sverige bekräftar att oljesilens konstruktion har förändrats, men kallar det för produktutveckling.

Audi Sverige rekommenderar nu kunderna att byta olja oftare än serviceindikeringen visar om de vet med sig att de ofta kör kortare sträckor.

– När det gäller motorhaveriet är detta troligen orsakat av oljeslam, det vill säga oljan har innehållit vattenkondens och sot som gradvis förstört oljan och dess smörjegenskaper, säger Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige. Som resultat av det kan oljan dessutom frysa i minusgrader.

– Vet man som bilägare med sig att man kör mycket kortkörning kan man kompensera detta med att byta olja minst var 1 500:e mil eller var 12:e månad.

– Med jämna mellanrum kan det även vara bra att köra någon längre sträcka så att motorn och oljan blir ordentligt varm och vattenkondens ångas bort. Generellt när det gäller olika typer av  motorhaverier så finns ett tydligt samband med att drabbade bilar ofta har körts över oljebytesintervallen.

Diskutera: Vad tycker du om Audis rekommendation?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-06-11 13:31
trasten

Förvånad någon? 3000 mil är för långt mellan oljebyten!

#2 • Uppdaterat: 2012-06-11 13:46
DiN

Om man surfar på webben om detta problemet så hittar man ordet Oil sludge. Privata ägare rekommnderar att byta olja oftaren än rekommenderade 3000 mil. Detta påstås komma av att biltilverkarna minskar oljemängden för att spara vikt och ökar serviceintervallet för att konkurrera med lägre servicekostnad. Man häller i en ganska dyr longlife olja och gör man inte det vid nästa byte så kan man få problem att klara nästa 3000mila intervall. Notera att även om man inte får varning om låg oljenivå eller att nivån på oljestickan är OK så kan man få bränsleutspädning av motoroljan om man kör korta intervaller hela tiden. Även kondensvatten. Vid en långtur senare så kan man om man har tur få oljevarning när kondensen och bränslet dunstat av värmen men Innan dess så har smörjningen av motorn inte varit den bästa och ett motorhaveri kan vara förestående.

#3 • Uppdaterat: 2012-06-11 13:47
hultarn

Detta är ju inget ovanligt fel, t.ex. har Saab haft ras pga detta.

Motorer som körs korta sträckor samlar fukt (och bränsle), de hinner helt enkelt inte torka invändigt.

Jag köpte en Amazon som drog 1 liter olja på första långturen på 10 mil (!), men efter det inget alls. Det visade sig att förre ägaren bara kört bilen några km inne i sta'n, och mycket av det som fanns i tråget var inget annat än gammal bensin. Den avdunstade på långturen, och sedan var nivån stabil.
Men, en gammal B18 var ju inte så kinkig... Fast jag skämde bort den med ny olja ändå.

Leifer har en bra poäng, olja är dyrt i Sverige, särskilt på märkesverkstäder. Och som trasten säger 3000 mil är långt, kanske inget problem på bilar som körs långt, men mycket kallstarter och stadskörning kan ge problem.
Jag litar inte på s.k. longlife-oljor.

#4 • Uppdaterat: 2012-06-11 13:49
trasten

Om man avstår oljebyte pga priset ska man nog se över sitt bilinnehav och kanske överväga cykel!

#5 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

"General-agenten Audi Sverige bekräftar att oljesilens konstruktion har förändrats, men kallar det för produktutveckling."

Så gör man om man inte vill ta ansvar för en felkonstruktion och därmed slippa ersätta kunder. Snyggt jobbat Audi...

Men om man byter olja var 1500:e mil istället för var 3000:e mil så borde en billigare olja fungera lika bra om nu longlifeoljan är så dyr.
Skulle själv aldrig köra längre än 1500 mil utan oljebyte vad än serviceboken föreskriver.

#6 • Uppdaterat: 2012-06-11 15:30
trasten

Toyota har också 3000 mil så där hade man nog inte fått något annat svar!

#7 • Uppdaterat: 2012-06-11 15:55
saabnisse

De flesta biltillverkare rekommenderar tätare oljebyten om man kör korta sträckor, många kallstarter och få mil per år.
Och att man ska använda rekommenderad olja.
Detta står i de flesta instruktionsböcker, men eftersom det inte framförs i en pratbubbla från en anka i sjömansjacka så är det tydligen många som inte har uppfattat det.
De allra flesta motorhaverier, oavsett märke, hade kunnat undvikas med lite mer uppmärksamhet och lite mer mellan öronen!

#8 • Uppdaterat: 2012-06-11 16:06
a128

4st 5 liters dunkar med DBV 0W-40 Vollsynthetik Motorenöl 4*24€ frakt 23,5€

5,95€ liter ca 55:-sek litern

http://shop.oil-center.de/index.php/sae/sae-0w-40/dbv-0w-40-vollsynthetik-motorenol-1x5-liter.html

#9 • Uppdaterat: 2012-06-11 16:14
PREVIA

VB har flera gånger påpekat i sina jämförelser hur billigt ägande det blir med bilar som bara kräver service efter 3000 mil jämfört med bilar som servas redan efter 1500 mil. En tidigare testad ny Peugeot i VB rasade motorn på grund av att vevhusventilationen frös med resultat att motorn skar vilket bara kostade
68 000, tror jag att det var.
Men det gjorde inget då maskinskadeförsäkringen ersatte skadan svarade VB. Själv tycker jag att biltillverkarna skall stå för skadan då motorernas vevhusventilation är felkonstruerad, och att oljekanaler sätts igen av för gammal olja på grund av för långa serviceintervaller, och inte att kostnaderna skall hamna på övriga försäkringstagare med vettigare bilar.
Att vi kör många korta sträckor kan inte komma som någon överraskning för biltillverkarna när nästan alla i Sverige bor i tätort och kör ett antal ärenden per dag med en sammanlagd sträcka av 1-4 mil.
Här ser man en VB favoritbil som gått långt utan oljebyten och därmed blir billig att äga, åtminstonde fram till första servicen.
http://www.youtube.com/watch?v=KC-SxrsgEwo&feature=related
Och så här står det på Toyotasidan, bilmärket med för korta tider mellan oljebytena enligt vissa källor.
Var noga med din bils serviceintervaller. De flesta Toyotabilar behöver servas en gång om året, eller var 1.500:e mil. Gäller det din?
http://www.toyota.se/verkstad/service/serviceintervaller.tmex

#a • Uppdaterat: 2012-06-11 17:36
quattron

Så korta sträckor att aldrig oljan blir varm! Ett lite tråkigt tips men som Trasten föreslog, en cykel mår både människan och motorn bättre av om man inte kör längre...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.