Nästa artikel
Premiär för Audi Q6 e-tron: Så står sig elbilen mot konkurrenterna
Nyheter

Premiär för Audi Q6 e-tron: Så står sig elbilen mot konkurrenterna

Publicerad 2024-03-18 20:08 (uppdaterad 2024-03-18 20:36)
Audis nya elbilsmodell klämmer in sig mellan Q4 och Q8 i utbudet och lockar med snabb laddning och lång räckvidd. Så här står den sig mot konkurrenterna.

Efter en rejäl försening är Audis nya elbilsmodell Q6 e-tron nu officiell. Som namnet antyder placerar den sig mellan Q4 och Q8 i modellutbudet, men den blir modernare än toppmodellen Q8 på flera sätt.

Audi Q6 e-tron bygger på en ny plattform som heter PPE, som den delar med Porsche Macan EV. Tekniskt bjuder Audi Q6 e-tron på ett nyutvecklat 100 kWh-batteri som ger en räckvidd på 62 mil (eller 59 mil i sportversionen SQ6 e-tron).

En annan nyhet är 800-voltsteknik och snabbladdning på upp till 270 kW. Vid en tillräckligt snabb laddare ska bilen kunna förses med över 25 mils räckvidd på tio minuter. Om laddaren bara stöder 400 volt delas batteriet upp i två mindre batterier med samma spänning som laddas parallellt med upp till 135 kW.

Med en längd på 4,77 meter placerar sig Audi Q6 mellan Q4 e-tron (4,59 meter) och Q8 e-tron (4,92 meter).

Audi Q6 e-tron får nya ljussignaturer och avancerade baklampor som kan visa animationer och ikoner. Så här kan det till exempel se ut med varningsblinkers aktiverat.

”Frunken” rymmer 64 liter.

Interiören bjuder både på några nyheter och några detaljer som är kända sedan tidigare. Bland nyheterna finns ett infotainmentsystem med böjd skärm, och det bygger på Googles plattform Android Automotive – samma teknik som används av bland andra Polestar och Renault.

Till skillnad från Q4 e-tron har Q6 e-tron också en riktig volymratt och inte en ”svepkänslig” ratt. Men stolskontrollerna i dörrsidan och knapparna på ratten är touch-reglage, och de fysiska knapparna för klimatanläggningen i Q4 har i Q6 blivit digitala knappar på pekskärmen.

Audi Q6 är fyrhjulsdriven som standard, men bakhjulsdrivna och billigare varianter med mindre batteri följer senare. Bilen börjar levereras i sommar och kostar från 885 000 kronor. Maximal släpvikt är 2 400 kilo.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (9)

  • 2024-03-19 11:54 Var är Leifx och hans…
  • 2024-03-19 09:45 Apropå 800 V. Det är väl…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.