Det har blivit dags för Audi att uppdatera populära suven Q5. Därför lanseras nu en ansiktslyft version av modellen som utmanar bland andra Volvo XC60 och BMW X3.
Den tydligaste skillnaden märks kanske i fronten som fått några nya designgrepp för att hålla modellen fräsch i ytterligare några år. Audi Q5 hämtar nu tydlig designinspiration från både Q3 och Q8.
Bakpartiet bjuder nu även på lampor med OLED-teknik som kan anpassa ljusstyrkan efter hur nära inpå bilen bakom ligger. På insidan finns inte längre något fysiskt kontrollvred till infotainmentsystemet MMI. Det styrs numera med pekskärm.
Tillval som kan hyras
Infotainmentsystemet bygger på ny teknik som ska ge tio gånger mer processorkraft än i föregångaren. Den som inte vill betala för tillval som exempelvis navigationssystem kan numera istället hyra tillgång tillfälligt i en månad, ett år eller utan slutdatum.
Det finns hela fyra olika chassin att välja på: standardfjädring, standardfjädring med aktiv dämpningskontroll, sportfjädring och luftfjädring. 17-tumsfälgar är standard (18 tum för köpare som väljer S line) och den som vill kan lägga till 19-, 20- eller 21-tumsfälgar.
Två laddhybrider
Trots elektrifieringstrenden lär Audi Q5 40 TDI bli modellen som många köpare kommer välja. Den har en fyrcylindrig dieselmotor på 204 hästkrafter och 400 Nm som väger mindre än i föregångaren och som även har ett 12-volts mildhybridsystem för att ta tillvara bromskraftenergin och sänka förbrukningen en aning.
Senare kommer Audi Q5 även med ytterligare två fyrcylindriga dieselmotorer, en V6-dieselmotor samt två 2,0-liters bensinmotorer.
Laddhybriden Audi Q5 TFSI e finns med två olika utföranden men än så länge finns inga officiella uppgifter kring effekt eller batteristorlek.
Audi Q5 byggs i Mexiko och lanseras i ansiktslyft utförande under hösten 2020.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.