Nästa artikel
Volkswagen Up får syskon från Audi
Nyheter

Volkswagen Up får syskon från Audi

Publicerad 25 oktober 2013 (uppdaterad 25 oktober 2013)
Syskonbilarna Volkswagen Up, Skoda Citigo och Seat Mii får ytterligare ett syskon. Audi gör en egen variant av den lilla stadsbilen.

I en intervju med tyska affärstidningen Manager Magazin avslöjar Audichefen Rupert Stadler att märket planerar att bredda modellutbudet med en lyxigare variant av minstingen Volkswagen Up, som också säljs som Skoda Citigo och Seat Mii.

Den nya minibilen, som än så länge inte har något namn, blir en viktig del i det tyska märkets strategi för att öka bilförsäljningen. Audis mål är att sälja minst 2,4 miljoner bilar senast år 2020, vilket kan jämföras med fjolårets 1,45 miljoner sålda bilar.

Räkna med att Audis variant får mer påkostade material i kupén, men att bilen i övrigt kommer att drivas av samma motorer som i Up, Citigo och Mii. En helt eldriven version lär också bli aktuell. När ”Audi Up” kommer till bilhandlarna är dock oklart.

Diskutera: Vad tycker du om Audis planer?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-10-25 11:42
Raphael

Vi kan se att Volkswagen-gruppen fortsätter sin säkerhetssatsning för en tryggare trafikmiljö genom att önska fylla det svenska trafiknätet med sina väldigt små bilar. Däremot, hade dessa bilar varit från Frankrike eller Italien då hade de, enligt Newtons lagar och vetenskaplig empiri enligt detta forums vetenskapsman, varit världens sämsta och osäkraste bilar. Men eftersom det nu är Volkswagen som kommer med små minibilar så är de självfallet väldigt säkra, för Newton gäller inte för tyska bilar.

#2 • Uppdaterat: 2013-10-25 11:53
saabnisse

Och naturligtvis kommer den att heta Audi A 0,5 ;-)

#3 • Uppdaterat: 2013-10-25 12:32
Mistro

Audi får skylla sig lite själv med tabben att döpa A1 till just A1 och inte till A2.
Bmw har samma problem nu och måste därför ändra runt med namnen.
Antingen får väl Audi ge bilen ett "VW namn" eller hitta på en helt ny sifferserie som placerar bilen utanför de andra likt så som Bmw har gjort med sin elbil i3.

Räknar med att de på sikt även fyller på bilar som passar med namnet A2.

#4 • Uppdaterat: 2013-10-25 12:34
Peter E

Det blir väl A0 kanske :)

#5 • Uppdaterat: 2013-10-25 13:16
thomasakalla

Jag skulle INTE vilja sitta i baksätet på denna plåtlåda och bli påkörd av en "svennebanan" som nyss tagit körkort!!! huva

#6 • Uppdaterat: 2013-10-25 15:44
vv.13

Vi får hoppas att denna blir tystare än bullerlådan A1....

#7 • Uppdaterat: 2013-10-25 20:20
larsbra

Viktigt för svenskarna att köra med 2,5 tons Suvar för krockar gör man ju ofta ?

#8 • Uppdaterat: 2013-10-25 21:48
Audi A5 SB

Se där hur biltillverkare blir tvingade att producera något som man inte vill producera. En bil som klarar EuroNCAP, men inte är säker i den vanliga trafiken.

Allt för att möta kraven på reducerade genomsnittliga utsläpp i den totala vagnsparken.

Jag undrar när kurvan för de som dör av CO2 möter de som dör i för små bilar som inte är säkra.

#9 • Uppdaterat: 2013-10-26 00:33
saabnisse

Säg inte det Audi, den här biltypen har säkert en plats där den passar utmärkt, men kanske inte på Autobahn.
Men som stadsbil, kanske pendlarbil, få mil, till och från jobbet, kan den ju vara perfekt och minst lika bra som andra småbilar som finns.
Och kanske betydligt bättre än några som fått ett antal år på nacken?

#a • Uppdaterat: 2013-10-26 09:17
Pi

Allt är ju relativt.... Skulle flera avstå ifrån sin 2-tonsbilar och istället välja dessa mindre så skulle ju krockvåldet bli mindre bilar emellan. Och skulle flera bilar ha autobroms (som denna lilla) - och då främst stora, tunga bilar - så skulle ju konsekvenserna vid en påkörning bakifrån minska avsevärt eller helt upphöra.... Alternativt kan vi ju börja tillämpa det vi lärde oss i bilskolan nämligen att hålla avståndet till framförvarande - fast det verkar ju närmast omöjligt och tyvärr är ju yrkesförare med stora lastbilar sämst på detta i trafik med lite lägre hastigheter - där det alltså finns risk att man får sådana alldeles bakom sig. Hade senast igår en sån idiot ett par meter bakom mig på en 50-sträcka...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.