Audi A8 med dieselmotor släpper ut för mycket kväveoxider.
Efter att det upptäckts att dieselmotorerna med V8 släpper ut för mycket kväveoxider behöver biltillverkaren justera programvaran.
Återkallelsen omfattar 4.997 dieseldrivna A8 med 4,2-litersmotor, certifierade enligt Euro 6. 3.660 av dessa bilar finns i Tyskland och tillverkades mellan september 2013 och augusti 2017. Efter att programvaran uppdaterats ska bilarna bland annat prestera bättre i kallstarter, skriver Audi i ett pressmeddelande. Under första kvartalet 2018 blir uppdateringen tillgänglig för bilägarna, efter att Audi vintertestat den och säkerställt att bilarnas prestanda inte påverkas negativt av den.
Audi har tidigare i år beordrats av det tyska Transportministeriet att återkalla dieseldrivna A8 tillverkade mellan 2010-2013 och nu berörs alltså även nyare bilar. Det är ännu oklart om några av bilarna som omfattas av återkallelsen finns i Sverige.
Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
Audi har tidigare i år beordrats av det tyska Transportministeriet att återkalla dieseldrivna A8 tillverkade mellan 2010-2013 och nu berörs alltså även nyare bilar. Det är ännu oklart om några av bilarna som omfattas av återkallelsen finns i Sverige.
Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Helt oväntat...
Leo. Du behöver lära dig tekniken så förstår du bättre vad det handlar om.
MVH AL
Leo. Du behöver fortfarande lära dig tekniken.
MVH AL
Leo. Ja det är ju verkligen en revolutionerande upptäckt att det finns omständigheter som inte stämmer överens med certifierade värden. Jag kan upplysa Leo om att det finns fler komponenter som lider av samma sak (partiklar, kolväten etc) och det oavsett bränsleslag.
Men det betyder inte att vi skall överge den lösning som har högst systemverkningsgrad av alla för den sakens skull, och som dessutom kan köras helt fossilfritt.
MVH AL
Jo Leo. Du behöver lära dig hur tekniken fungerar och varför det du tycker är världens undergång (kväveoxider) egentligen inte är ett ohanterligt problem.
Därutöver handlar dina "förbud" inte om dieseln enskilt utan om förbrännigsmotorer.
Och bensinmotorer släpper fortfarande ut sex gånger högre halter av kolväten och 15-100 gånger högre koncentratoner av ultrafina partiklar. Som grädde på moset dessutom bensen som är ett högcancerogent ämne.
Så Leo behöver lära sig mer om både förbränningslära som olika tekniska lösningar. Ett litet inslag av epidemiologi är uppenbarligen lämpligt likaså.
MVH AL
Här kan man också lära sig mer om kväveoxiderna samt hur problemet kan åtgärdas. Anders Cronhjort vid KTH citeras nedan. Han har uppenbarligen koll på tekniken (tvärtemot vissa andra)
http://fof.se/tidning/2015/10/artikel/ska-vi-rakna-ut-dieselmotorn
MVH AL
Och här kan Leo läsa om det ämne som han vill öka förekomsten av i gaturummet (med argumentet att dieseln skall ersättas av bensinmotorer) Dessutom med hälsan som argument;-)
http://www.sjukdom.online/Cancer/Andra-cancer/De-cancerframkallande-effekterna-av-Bensen-.html
Den som sedan vill ta del av mer djuplodande litteratur inom området bensen och kolväten kan skriva det så lägger jag ut sådana länkar.
MVH AL
Får igen(!!!) hålla med AL. Leo, läs och utbilda dej.
Herranjumala! Tar det aldrig slut? Nu får VAG skärpa sig!
Kundvård på högsta premiumnivå, se och lär andra märken... :-)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.