Nästa artikel
Åtta av tio vill testa äldre bilförare
Nyheter

Åtta av tio vill testa äldre bilförare

Publicerad 13 februari 2012 (uppdaterad 13 februari 2012)
Åtta av tio svenskar vill införa regelbundna tester av bilförare över 70 år, visar en ny undersökning från Sifo.

Sifo har på uppdrag av väg- och anläggningsföretaget Svevia undersökt svenskarnas inställning till lämplighetstester för äldre bilförare.

81 procent av de tillfrågade svarade att de tycker att det bör införas återkommande tester av bilförare som är över 70 år gamla. 17 procent svarade att de var emot.

Svarande i åldersgruppen 15-29 år var mest positiva till tester av äldre bilförare, 88 procent vill införa tester. Men även seniorer vill ha regelbundna tester, 64 procent av de svarande som var 65 år eller äldre var positiva.

Diskutera: Tycker du att äldre förare ska testas?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-13 10:19
Roy J

Känns mer befogat med skyltning av bilar med nykläckta förare och indraget körkort för dem under 25 år som orsakar trafikolycka.
Hur många överåriga förare orsakar egentligen olyckor jämfört med grabbar under 25?
(Gudarna ska veta att inte alla dessa kör som idioter - hade en arbetskamrat som nästan klev ur bilen för att kolla att det var fritt i gatukorsningarna och som smög nerför alla trottoarkanter.)

Om en trafikskolelärare anser att en elev har olämplig attityd eller på annat sätt olämplig psyke för bilkörning, så bör den eleven skickas på en särskild prövning utformad av erfarna psykiatriker och trafikvetare och genomförd av legitimerade psykologer.
Jag sticker säkert ut hakan, men bilar är alldeles för effektiva mordvapen för att sättas i händerna på vem som helst. Körkort är ingen allemansrätt.

#2 • Uppdaterat: 2012-02-13 10:24
Thommys

Jag tycker att alla ska testas teoretiskt vart tionde år. Så att alla fick läsa på alla nya lagar.

#3 • Uppdaterat: 2012-02-13 10:29
Hackenbush

Måste hålla med Roy om att kolla upp en del elever mer noggrant om de har dålig attityd. Det är dålig attityd i trafiken som skapar olyckor och visst är en bil ett mordredskap eller kan vara det. Många unga förare med nytaget körkort anser nog sig själva vara lika bra förare som Ronnie Pettersson var en gång men detta är långt ifrån sanningen.

#4 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Håller med de 81 procenten. Gamla förare med noll koll är den största faran i trafiken. Med en obligatorisk regelbunden kontroll av dessa så slipper anhöriga det otrevliga med att påtala att vederbörande bör sluta köra.

Körkort är ingen rättighet vilket många tycks tro.

#5 • Uppdaterat: 2012-02-13 11:38
Gunnar 44

Det spelar ingen roll hur mycket utbildning man än tar till. Vissa kommer alltid att missköta sig. Men döäremot tätare läkarkontroller beträffande syn och tecken på demens kanske vore en bättre väg.
Enligt vi bilägares enkät anser ju 77% av läsarna att yngre är en större säkerhetsrisk än äldre.
Att det är så stor skillnad mella Sifo och motorskribenternas undersökningar, undergräver trovärdigheten i dessa undersökningar.
Men kanske är Sifos beställd av regeringen som vill se fler arbetstillfällen och arbetsplatser som bilskolor?????

#6 • Uppdaterat: 2012-02-13 12:51
hultarn

Visst borde det vara en självklarhet med minst ett syntest, gärna teoriprov, i samband med förnyelse av körkortet var 10:e år.

Kör bil gör man ju hela livet, och bara för att man klarat testerna när man var 18, så betyder ju inte det att man ser lika bra 50-60 år senare. Likaså ändras/tillkommer/försvinner ju regler.

Att slynglar under 25 gärna kör över sin förmåga är en annan diskussion, men nollställer ändå inte syn- och kunskapsfel hos de äldre.

#7 • Uppdaterat: 2012-02-13 13:40
saabnisse

I många stater i US är det obligatoriskt med nytt körkortsprov med vissa mellanrum.
I Sverige är man mer noga med kontroll av fordon varje år trots att förmodligen mer än 95% av alla olyckor orsakas av bilföraren.
Men staten har förmodligen tjänat mer på denna fordonskontroll.

#8 • Uppdaterat: 2012-02-13 14:22
Pyndare

Det är så mycket tyckande om vad som leder till trafikolyckor. Jag vill se fakta. De flesta av oss har egentligen för litet underlag för vårt tyckande. Visserligen är det många skador som klaras upp utan att försäkringsbolagen är med, men hos dessa finns nog information som kan utnyttjas mer, särskilt om frågar lite mer vid en skadeanmälan.
Jag tror, att den som tror att mer lagkunskap leder till färre trafikolyckor är fel ute. De flesta VET nog att man SKA blinka höger när man kör ur en rondell ("cirkulationsplats") men man GÖR det inte - inte ens om man är polis eller yrkesförare.

#9 • Uppdaterat: 2012-02-13 15:28
generalzbynio

Rålle G., tycker du inte att förlora körkortet efter 50 år körande känns lite som förlorat frihet? Eller till och med oberonde i många fall.

#a • Uppdaterat: 2012-02-13 15:45
Focus

Visst skall man ha läkarkontroll inklusive synkontroll vart 10-de år, särskilt för dem som lyckats klara sig från och överlevt i trafiken tills de är 70 år med tanke på alla de unga kamikazepiloterna som som härjar på vägarna. Men att inrätta förarprov för alla de som i ökande grad fyller 70 låter sig knappast göras, man hinner inte ju inte med de ungdomar som trots kostnaderna önskar ta körkort.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.