Enligt Transportstyrelsens rapport har den omreglerade marknaden gett dyrare besiktningar.
Det finns nu fler besiktningsstationer i landet. Men priset har ökat och flera besiktningsföretag har ertappats med att återkommande slarva vid kontroller.
Sedan sommaren 2010 har Transportstyrelsen haft som uppgift att övervaka den omreglerade marknaden för fordonsbesiktningar. Myndigheten har nu publicerat en rapport som bland annat visar att antalet stationer ökat och att tillgängligheten blivit bättre.
Under förra året ökade antalet besiktningsstationer för lätta fordon från 314 till 380 stycken. Men detta har främst kommit bilägare i mer tätbefolkade delar av landet till gagn, i glesbygden har ökningen varit lägre eller helt uteblivit.
Däremot har konkurrensen mellan besiktningsföretagen inte lett till lägre priser. Det har istället blivit dyrare att besikta bilar, motorcyklar och lätta lastbilar. Och dyrast är det i de mer tätbefolkade områdena, trots att företagen där borde vara mer konkurrensutsatta.
Flera besiktningsföretag har ertappats med att slarva vid ett flertal moment under kontrollbesiktningarna. Vid stickprovskontroller har Transportstyrelsen funnit att bristerna tillåts fortsätta även efter att de uppmärksammats.
– En del företag har känt till dessa brister under flera år. Att de fortfarande förekommer är anmärkningsvärt och tyder på brister i företagens interna kvalitetssystem, säger Peter Holmlund, utredare på Transportstyrelsen.
Diskutera: Vad tycker du om den omreglerade marknaden för fordonsbesiktningar. Har det blivit bättre eller sämre?
Under förra året ökade antalet besiktningsstationer för lätta fordon från 314 till 380 stycken. Men detta har främst kommit bilägare i mer tätbefolkade delar av landet till gagn, i glesbygden har ökningen varit lägre eller helt uteblivit.
Däremot har konkurrensen mellan besiktningsföretagen inte lett till lägre priser. Det har istället blivit dyrare att besikta bilar, motorcyklar och lätta lastbilar. Och dyrast är det i de mer tätbefolkade områdena, trots att företagen där borde vara mer konkurrensutsatta.
Flera besiktningsföretag har ertappats med att slarva vid ett flertal moment under kontrollbesiktningarna. Vid stickprovskontroller har Transportstyrelsen funnit att bristerna tillåts fortsätta även efter att de uppmärksammats.
– En del företag har känt till dessa brister under flera år. Att de fortfarande förekommer är anmärkningsvärt och tyder på brister i företagens interna kvalitetssystem, säger Peter Holmlund, utredare på Transportstyrelsen.
Diskutera: Vad tycker du om den omreglerade marknaden för fordonsbesiktningar. Har det blivit bättre eller sämre?
Här är sex vanliga missar:
1. Istället för att kontrollera hela chassinumret sker ofta en identifiering enbart mot vad besiktningsföretagets elektroniska hjälpmedel kräver, vanligtvis de 3-6 sista tecknen i chassinumret.
2. Kontroll av startspärr på automatväxlade fordon
3. Kontroll av bilbältesband, avseende skador och slitage
4. Kontroll av strålkastares fastsättning
5. Kontroll av att en varningstriangels verkligen ligger i varningstriangelsfodralet
6. Avläsning av felkoder gällande avgasrening.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
VILKEN SKRÄLL (ironi). Är det någon som är förvånad?
Nu slipper många tillverkare skylta med sina dåliga resultat när man inte längre har någon gemensam statistik som tidigare fanns att tillgå när det bara Bilprovningen som besiktigade alla bilarna, det kanske är biltillverkarna med de dåliga resultaten som lobbat för privatisering av Bilprovningen.
http://www.bilprovningen.se/download/18.7d465a5d14c4aaa1bf811471/1428393821425/Bilaga2_Bilprovningen_avslojar.pdf
Tack för privatiseringen som ingen ville ha våra kära politiker. Många privatiseringar som förbättrat för våra invånare, som underhållet av järnvägen, Apoteken som blivit sminkbutiker så att man får åka en runda till flera Apotek för att få ut medicinen, skolor som utestänger barn med särskilda behov och som stänger mitt i terminen när lönsamheten sviktar och där kommunen får skaka fram platser för eleverna är bara några av privatiseringarna som gjort oss så lyckliga så att man bara vill fortsätta med privatiseringen av samhällsfunktionerna.
Trots att jag är moderat, måste jag säga att denna privatisering inte har varit lyckad. Jämför man med apoteken så är det ett misslyckande på flera sätt, bland annat de som nämns i artikeln ovan.
Jag skulle gärna betala extra bara jag slapp åka dit överhuvudtaget. Har jobbat med bilar hela livet och har stenkoll på mina egna. Det bilprovningen håller på med är som ett skämt.
Har ingen åsikt om kvaliten på utfört arbete, men om jag skulle behöva besiktiga bilen behöver jag nu bara åka 5 km mot 30 tidigare.
Den "gamla" Bilprovningen tyckte jag var helt OK - och är så även nu! Vad politikerna glömde i sin privatiseringsiver var kontroll (upprepad och oanmäld förstås) - och det gäller ALLA privatiserade verksamheter!! Man trodde att "marknaden" skulle klara den biten själv, men så är det verkligen inte. Och det skall vara en Kontrollfunktion med mandat att kunna tvinga verksamheter att slå igen om brister uppdagas och inte åtgärdas. Först då kommer den fria konkurrensen att fungera.
Att det blivit dyrare förvånar mig inte. Det var precis det man kunde förvänta sig. När privatiseringen genomfördes höjdes varnande röster för att så skulle bli fallet. Och så blev det och det kommer säkert att bli ännu dyrare. Hur gick det i Finland? Just det... Helt vansinnigt att privatisera Bilprovningen. Inte är det något privat besiktningsföretag som etablerar sig i Norrlands inland. Där blir det ingen konkurrens. Men priset hos Bilprovningen stiger på grund av minskad beläggning och de fasta kostnaderna kan man inte påverka. Man tar sig för pannan och ber om hjälp från högre makter men det lär dessvärre knappast hjälpa.
Jag har nog aldrig sett att man har öppnat fodralet till varningstriangeln under mina 33år med körkort!
Jag tycker det är en billig och som jag hoppas! bra säkerhetskontroll av min bil.
Får alltid helt godkänt. I år frågade jag : Men nåt fel borde det väl finnas på en 15 år gammal bil?!
Nä, sa han; och motorn går bra också.
Ska jag inte lita på det?
Kan inte påstå att det blivit sämre.
Nu får man en tid samma dag, nåt som gynnar mig, med oregelbundna arbetstider.
Bara att kolla var man ska åka när det passar en ledig dag.
Har ett tiotal stationer inom 3 mil.....
Prishöjningen är ju kaffepengar, det har blivit så mycket smidigare, att boka en tid två månader innan, passar inte mig.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.