Det finns en uppsjö av olika bilpriser. I slutet av förra året utsågs elbilen Nissan Leaf till Årets bil i Europa och nyligen tog laddhybriden Chevrolet Volt hem titeln Årets bil i Nordamerika.
Nu är det snart dags att dela ut ytterligare en guldmedalj: Årets bil i världen.
Juryn består av 66 biljournalister från hela världen som nu kokat ner 39 nominerade kandidater till tio finalister. Robert Collin från Aftonbladet är med i juryn från Sverige.
Flest tyskar – men ingen Volkswagen
Sex av tio finalister är tyska premiumbilar (Audi A1, Audi A8, BMW 5-serie, BMW X3, Mercedes SLS och Porsche Cayenne) medan endast en japan (Nissan Leaf) och en amerikan (Jeep Grand Cherokee) finns representerade.
Volkswagen som vunnit priset de senaste två åren med Polo (2010) och Golf (2009) har över huvud taget inte med någon modell bland finalisterna. Inte heller Chevrolet Volt som blev Årets bil i Nordamerika räckte ända fram till final.
Volvo S60 och Volvo V60 som tävlar under gemensam flagg är det svenska hoppet sedan Saab 9-5 sorterats bort.
På bilsalongen i Genève som öppnar den 1 mars presenteras tre slutgiltiga finalister och på bilmässan i New York den 20 april tillkännages vinnaren.
World Car of the Year 2011, finalister:
Audi A1
Audi A8
BMW 5-serie
BMW X3
Jaguar XJ
Jeep Grand Cherokee
Mercedes SLS
Nissan Leaf
Porsche Cayenne
Volvo S60/V60
Diskutera: Vilken bil tycker du ska vinna Årets bil i världen 2011?
Juryn röstar också i kategorierna World Performance Car of the Year, Green Car of the Year och World Car Design of the Year.
World Performance Car of the Year 2011, finalister:
Aston Martin Rapide
Audi RS5
Cadillac CTS-V
Ferrari 458 Italia
Lamborghini Gallardo Superleggera
Mercedes-Benz S63/CL63 AMG
Mercedes-Benz SLS AMG
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 Turbo
Renault Megane III/Renault Sport
Green Car of the Year 2011, finalister:
BMW 320d EfficientDynamics
Chevrolet Volt
Hyundai Sonata Hybrid
Mercedes B-klass F-Cell
Nissan Leaf
smart electric drive
World Car Design of the Year 2011, finalister:
Alfa Romeo Giulietta
Aston Martin Rapide
Audi A7
Citroen DS3
Ferrari 458
Honda CR-Z
Kia Sportage
Nissan Juke
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nissan Leaf
Dacia Sandero. En billig bil man har råd med. Billig att äga. Relativt enkel att laga. Sparsamt med teknik=mindre utsläpp vid tillverkning och lagning. Säkert lång livslängd, man för den känslan när man inspekterar dem, miljösmart även det.
Trevlig bil dessutom.
Volvo givetvis, man håller väll på blå/gult.
Personligen håller jag en peng på följande tre bilar:
Volvo V60, BMW X3 och så ska det bli väldigt spännande att se nya Audi A1 som jag tror och hoppas att vinner titeln i år! De stora premiumbilarna funkar inte nu liksom den tragiskt fula Nissan....
Leaf vinner. Kom ihåg vart ni läste det först.
Collin...ja jösses undrar hur det går då...
BMW 5-serie är bästa bilen i världen med stor marginal.
BMW har sina speciella problem dom med och dom är många, läs på Autopower forum. MBW är trevliga att köra men inte problemfria
BMW är det mest överskattade bilmärket.
Stod i valet och kvalet mellan en Lamborghini Gallardo Superleggera eller en Renault Megane III för ett år sedan. Men eftersom Bilia inte hade någon Lamborghini så fick det bli nya Megane istället.....
Båda är nu finalister i World Performance Car of the Year 2011.
Heja Renault !!!!!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.