Nästa artikel
Apples Carplay i nya Volvo XC90
Nyheter

Apples Carplay i nya Volvo XC90

Publicerad 7 mars 2014 (uppdaterad 7 mars 2014)
Volvo och Apple bildar allians för att göra Apples operativsystem tillgängligt i kommande XC90. Och en hel del andra biltillverkare hakar på.

Med ”Carplay” kommer man att kunna länka samman sin Iphone till bilen och utnyttja appar genom röststyrning och pekskärm.

– En iPhone-användare kommer att känna sig hemma i en ny Volvo. Det blir användning av ett interiört tillbehör på en ny nivå. Detta kopplat med den uppenbara säkerheten för föraren med fördelen av ett avancerat röststyrningssystem som Siri, gjorde Apple till en perfekt match för Volvo, säger Håkan Samuelsson, VD för Volvo Cars.

Till en början används sladd för sammanlänkningen, men i framtiden är det tänkt att det ska ske via Wi-Fi. Operativsystemet kommer att finnas i nya Volvo XC90 som släpps i Sverige i höst. Föregångaren XC90 blev den bäst säljande Volvomodellen hittills i Volvo Cars historia.

Apple CarPlay premiärvisas i Volvos monter på den nu pågående bilsalongen i Genève och finns integrerat i den nya konceptbilen Concept Estate.

Även Ferrari och Mercedes ska lansera CarPlay i sina bilar och senare kommer det också att finnas i bilar från Honda, Hyundai, Jaguar, BMW, Chevrolet, Ford, Kia, Land Rover, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot-Citroën, Subaru, Suzuki och Toyota.

Diskutera: Vad tycker du om Apples och Volvos samarbete?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2014-03-08 22:20
Reverend Benny

@roger
Läs inläggen som gjorts.
Kunder är inte bundna till en bil utan kan fortfarande köra sin telefon via bluetooth som tidigare. Det apple gjort (och android håller på att utveckla) är ett ramverk som gör det möjligt för tillverkare av bilar/infotainmemt system att fungera bättre ihop.
Rörande properitiära gränssnitt så har väl varje telefontillverkare sin egna lösning (Nokia, samsung, htc,apple, jolla osv).
När det rör licensavgift så får du gärna posta en källa till det då det är något som jag inte hittat info om.

#w • Uppdaterat: 2014-03-09 00:14
Juppe

Det finns en anledning till varför det finns så otroligt mycket eftermarknadstillbehör till Iphone. Lightningkontakten är riktigt smart. På en smartphone är det en bättre standard än USB eftersom varje stift har en egen funktion och tredjepartstillverkarna behöver inte bry sig om drivrutiner och annat, vilket är fallet med USB. Dessutom har den högre kapacitet och kan vara vänd åt båda håll.

Om man anser att Iphone är "överprisad" så måste man i rimlighetens namn anse att Mercedes också är det. Det finns nämligen betydligt billigare bilar med bättre spec.

#x • Uppdaterat: 2014-03-09 07:26
Thommys

Precis Juppe, det finns en seriös anledning till att Apple inte använder en Usb-kontakt (EU-byråkratin i sitt esse) för att ladda telefonen med. Lightningkontakten slår den med hästlängder. Utvecklingen springer ifrån Usb-kontakten och EU har låst sig.

#y • Uppdaterat: 2014-03-09 12:08
Dark Overlord

När man köper an Apple-produkt så köper man hela ekosystemet kring den produkten. Och just när det gäller användandet och hur man använder sin Apple-produkt i vardagen så är dom helt överlägsna Androids splittrade ekosystem.

Vill man bara ha det billigaste hela tiden så ska man inte titta på en Apple-produkt. Men vill ha bra produkter som funkar smidigt tillsammans med andra produkter så ska man hålla sig till Apple.

#z • Uppdaterat: 2014-03-09 12:13
Dark Overlord

Och att glaset spricker fort och lätt på en iPhone är ett kvalificerat skitsnack, som vanligt när det kommer från Kaptenen.

Jag har haft 4 iPhones och inte en spricka i displayen. Styvsonen däremot lyckas spräcka glaset på sina iPhones bara genom att titta på den. Du ser lika många kids med spruckna Samsung som kids med spruckna iPhones, det handlar om handhavande. Jag använder ändå mina 2 iPhones i arbetet som till stora delar är i verkstadsmiljö, jag svetsar bl.a någon timme per dag.

Det handlar om handhavande.

#110 • Uppdaterat: 2014-03-09 12:28
Roger Skagerström

Håller inte med om att det skulle vara nån sprätt-telefon. Varenda jäkel har ju en. Däremot är det en alldeles för stor hype kring den. Speciellt i USA där det nästan är otäckt hur Apple agerar religion. Att de sen alldeles uppenbart försöker blåsa folk med 5C gör inte det hela bättre. Att sälja en gammal 5'a i plastskal för högre pris än den utgånga 5'an är ju smart på sitt sätt... De tar även ockerpriser för extra minne. Jag kan förstå att en iPhone är dyrare än en plasttelefon i grundutförande då själva chassiet troligen inte är gratis. Men det motiverar inte att 32 gb extra minne kostar 1000 kr och uppåt. Ett vanligt SD-kort, som då har hölje och eget kretskort, kostar inte ens hälften. Samma sak med Apples datorer. Det är som om uppgraderingarna var gjorda av guld.

Lightningport är säkert bra. Problemet är ju att de har patent på den. Så ingen annan kan använda den. Lite orättvist att klanka ner på andra som inte har den då känns det som. Alternativet vore att övriga branchen tog fram ännu en kontaktstandard... Då känns det bättre att de använder USB-standarden då den iallafall är etablerad.

Anledningen till att det finns så många tillbehör till Apple är för att det en "standardtelefon" som jäkligt många har - knappast för att den är bättre än nåt annat. Skulle alla Androider har en identisk kontaktuppsättning på ett standardiserat ställe skulle det finnas samma tillbehörsutbud där. Inte kostnadseffektivt att göra dockor etc till androider med allsköns adaptrar och grejer.

Finner man sig i begränsingarna så är det bra grejer. Men som sagt -dyrt.

Att Google säljer information om "mig" skiter jag fullständigt i. Det enda de kan göra är att styra lite annonser. Som ändå varit där, men kanske inte samma annonser. Big deal?

Själv har jag en Nexus 5. Man kan inte ta bort batteriet, eller ta bort simkortet utan pinne. Men jag kan byta till vilken ringsignal jag vill utan att konvertera skiten innan ;)

#111 • Uppdaterat: 2014-03-09 12:39
Dark Overlord

Apple iPhone 5S 16gb kostar 5399 kr på Prisjakt.
Samsung Galaxy S5 16 gb kostar 5895 kr på Prisjakt.

Håller inte med om att iPhone är överprisad.

När det gäller ringsignaler till iPhone skulle jag inte hålla med om att byta filändelse och lägga till ett "r" är en regelrätt konvertering, men visst är det lite bökigare än på Android. Nu är ringsignalen ingen dealbreaker för mig och skulle jag vilja ändra ringsignal tar det mig 2 minuter. Den tiden tjänar jag in när jag sätter upp mitt trådlösa nätverk, lägger till Airplayenheter och liknande som sköter sig i princip automatiskt medan Samsungfolket är inne i routrar och pillar med ip-adresser och ändå inte får det att funka.

En bekant köpte en skitsnygg ljuddocka från Samsung, ni vet den med rör-förstärkare. I 3 dagar höll han på med Samsungs Allshare, supporten skickade nya drivrutiner, han fick hem nån datasnubbe som pillade i routrar och nätverksintställningar men det funkade aldrig ändå. Med Airplay tog det 2 sekunder.

#112 • Uppdaterat: 2014-03-09 12:43
Dark Overlord

Om det bara är pris som är avgörande så har jag svårt att se något mer prisvärt än Nexus 5, 3159 spänn på prisjakt.

#113 • Uppdaterat: 2014-03-09 14:19
Juppe

"Anledningen till att det finns så många tillbehör till Apple är för att det en "standardtelefon" som jäkligt många har - knappast för att den är bättre än nåt annat. Skulle alla Androider har en identisk kontaktuppsättning på ett standardiserat ställe skulle det finnas samma tillbehörsutbud där."

Fel! Apples kontakt är framtagen för att vara ett interface för en mobil. De olika stiften har direkta funktioner för ljud, play/pause, byt låt, volym upp/ned osv.
Detta finns inte i USB. USB är ett datorinterface och ska du använda telefonens funktioner så måste du skriva specifika drivrutiner för just detta vilket gör tillbehöret betydligt mer komplicerat att bygga och dessutom dyrare.

#114 • Uppdaterat: 2014-03-09 15:20
Thommys

Har man Apple-prylar så funkar det bara. Så är det, inget krångel med något. Logiskt upplagt så att t om en farmor begriper sig på det utan instruktioner.

Ingen av mina Iphone har någonsin spruckit eller varit i behov av batteribyte. Samtliga av mina nära släktingar har Iphone. Ingen har ens nämnt något om missnöje eller byte till annat märke. Däremot har jag vänner med Samsunglurar. Det är så invecklat med vissa saker att jag gett upp att hjälpa dem. Ta bara detta med att ansluta den till en skrivare över wi-fi. På iPhone är det bara att välja skriv-ut och allt är klart. På en Samsung får man en massa kryptiska frågor man ska svara på först. Nej nej Iphone är värd varje krona den kostar till skillnad mot Samsung.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.