Föraren i en Chrysler 300C från 2010 har bekräftats som den femte bilisten i USA att dödas av en defekt Takata-krockkudde i år. Detta efter att bilens ägare enligt uppgift ignorerat fler än 100 meddelanden från biltillverkaren om att få den dödliga delen utbytt.
Incidenten inträffade i juli i år. Föraren, som ska ha lånat bilen av en familjemedlem, dödades när krockkuddens uppblåsningsanordning exploderade i samband med en kollision.
Uppgifterna bekräftas av den amerikanska trafiksäkerhetsmyndighten NHTSA och Stellantis, som äger Chrysler. Enligt NHTSA har nu totalt 36 personer dödats av Takatas krockkuddar sedan 2009 – varav 24 i USA.
Rapporten kom bara dagar efter att det bekräftats att föraren i en Honda Accord dödats av samma anledning.
Uppmaningen: kör inte bilen
Så sent som i november i år gick Stellantis ut med en varning till 276 000 bilägare och uppmanade dem att inte köra sina bilar innan de fått sina krockkuddar utbytta. Trots detta ska bara 2 000 ägare ha valt att åtgärda problemet.
Det var år 2013 som biltillverkare runt om i världen upptäckte att vissa krockkuddar tillverkade av det numera nedlagda japanska företaget Takata kunde degradera över tid, i varma och fuktiga klimat.
Mer specifikt rör det sig om de så kallade gasgeneratorerna i krockkuddarna – metallpatroner fyllda med ett bränsle som när det antänds genererar en gas som på ett ögonblick blåser upp kudden. NHTSA har ringat in problemet till de patroner som använder ammoniumnitrat som bränsle, men som inte innehåller något torkmedel.
I dessa patroner kan hög värme och luftfuktighet över tid förändra bränslets kemiska egenskaper och göra det mycket mer potent. Resultatet blir då att gasgeneratorn exploderar när krockkudden löses ut, och skickar dödliga metallfragment in i kupén. I praktiken omvandlas alltså krockkudden, en apparat gjord för att rädda liv, till en dödlig, explosiv granat.
Takata-skandalen har orsakat den största återkallelsen i bilindustrins historia. Det uppskattas att över 100 miljoner bilar från mer än två dussin bilmärken har återkallats sedan 2013.
Eftersom problemet enbart bedöms existera i varma och fuktiga klimat har återkallelserna inte omfattat nordiska bilägare.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.