Joyson, som tog över skandalomsusade företaget efter att de framkommit att de tillverkat livsfarliga krockkuddar, granskas nu själva av amerikanska myndigheter för felaktigheter i produktionen.
Takatas airbags, vars utlösningsmekanism kunde vara för kraftig och skicka livsfarligt metallsplitter mot föraren i krockögonblicket, ledde till en av bilindustrins största återkallelser.
Minst åtta dödsfall har länkats till kuddarna som installerats i över 100 miljoner bilar av olika märken världen över. Bland biltillverkarna som använt sig av Takata som leverantör finns bland annat Saab, Toyota, Ford, BMW, Nissan, Mazda, Honda och Mitsubishi.
Takata överlevde inte den ekonomiska smällen som den stora återkallelsen innebar och 2018 köptes de upp av kinesiska företaget Key Safety Systems, som numera heter Joyson Safety Systems.
Nu har trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA i USA startat en utredning efter att flera biltillverkare signalerat att krockkuddar från Joyson inte har vikts ihop på rätt sätt, vilket kan leda till att de inte vecklas ut som de ska.
Enligt nyhetsbyrån Bloomberg uppskattar NHTSA att det rör sig om mer än 250.000 krockkuddar och biltillverkarna som larmat är bland annat Mercedes, Toyota, Nissan och General Motors. Rapporterna har kommit in under 2019 och 2020.
NHTSA vill göra både Joyson och eventuella andra biltillverkare som har köpt krockkuddar från dem uppmärksamma på problemet och vidta lämpliga åtgärder.
Minst åtta dödsfall har länkats till kuddarna som installerats i över 100 miljoner bilar av olika märken världen över. Bland biltillverkarna som använt sig av Takata som leverantör finns bland annat Saab, Toyota, Ford, BMW, Nissan, Mazda, Honda och Mitsubishi.
Takata överlevde inte den ekonomiska smällen som den stora återkallelsen innebar och 2018 köptes de upp av kinesiska företaget Key Safety Systems, som numera heter Joyson Safety Systems.
Nu har trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA i USA startat en utredning efter att flera biltillverkare signalerat att krockkuddar från Joyson inte har vikts ihop på rätt sätt, vilket kan leda till att de inte vecklas ut som de ska.
Enligt nyhetsbyrån Bloomberg uppskattar NHTSA att det rör sig om mer än 250.000 krockkuddar och biltillverkarna som larmat är bland annat Mercedes, Toyota, Nissan och General Motors. Rapporterna har kommit in under 2019 och 2020.
NHTSA vill göra både Joyson och eventuella andra biltillverkare som har köpt krockkuddar från dem uppmärksamma på problemet och vidta lämpliga åtgärder.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.